2015-05-17

Håller den intellektuella fanan lågt

Förra gången jag var här i Visby gick jag på bio. Det finns en jättegullig liten biograf (den vi har i Karis är dock ännu mindre, här finns det fler salonger). Då såg jag Iron Man 3. För att upprätthålla denna tradition av intellektuell stimulans och utmaning gick jag ikväll på tonårsfilmen The DUFF. Om ni inte hört talas om den (det hade inte jag) så är det en ny Mean Girls. Alltså tonårsfilm som utspelar sig i high school miljö med sociala relationer i fokus. Och jag älllskade den. Superbra film? Nja. Men precis just vad jag behövde. Fick skratta och mysa och när jag kom ut kändes den medeltida miljön som en enorm inkongruens - och just det gjorde det extra syndigt och härligt.

Men ibland är jag nog överraskad över att de alls släpper in mig här :-P Senast nån diskuterade film här på centret var det Bergmans Persona.

Men vet ni vad som är riktigt, riktigt skönt? Apropå sociala spel och regler?

Att jag har noll behov av att låtsas vara en sådan som ser på intellektuellt utmanande filmer.

(Rolig kuriosa: i den pyttelilla salongen med fyra (4) bänkrader var vi tre som såg filmen: jag och två tonårstjejer. Före filmen visades trailern för Magic Mike XXL. Jag har ingen djupsinnig analys att avrunda med, tyckte bara det var kul. Och uppmanar alla tanter, som jag, att se Amy Schumers Magic Mike-sketch. Den är inte safe for work. You're welcome. Vilket förresten är taglinen för Magic Mike XXL.)

2 kommentarer:

  1. Om jag ska försvara persona-folket – vilket jag tror jag försökte göra förra gången också av någon anledning – så finns det en sorts koppling till Gotland. Den är inspelad på Fårö (första filmen av Bergman där tror jag men långtifrån den sista) och kännetecknas av ett väldigt speciellt klippigt kustlandskap som jag tror man kan få associationer till på även på Gotland.

    Just nu skulle jag kanske välja Ironman för jag är oerhört svältfödd på biofilm och superhjältar. Men Persona är som sagt inte fullt så svår som man kan tro. Åtminstone behöver man inte tolka den särskilt mycket för att tycka att det är en bra film.

    Förresten tror jag att jag lyckats göra en kille i Linköping frälst på dina böcker. Man vet ju aldrig hur det går när man tipsar men när hans mamma var här för en tid sedan skickade jag med henne ”Underfors”. Nu sade hon att han tyckte den var toppen. Hon hade plockat åt sig Maresi och såg till att få med sig även Arra och Annaché hem. Tråkigt nog får jag troligen inte veta vad han tyckte om dem för sådant märker man ju bara när folk frågar efter mer.
    (harkel harkel skriv mer!)

    Allt gott

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. jag känner väl till Fårökopplingen. Och jag tror inte alls att Bergman är för svår. Bara för... Bergmansk.
      Jag gör mitt bästa för att skriva mer! Du får prångla på dem Tidspiraten i brist på annat.

      Radera