2015-04-09

Valdags

Nu tänker jag snacka politik. Det tror jag inte jag nånsin gjort förr på bloggen: det känns nästan lite farligt.

Vi har snart riksdagsval här i Finland. Och jag har verkligt, verkligt svårt att bestämma vem jag skall rösta på.
Jag har två utmärkta kandidater från två väldigt olika partier.

Den ena kandidaten känner jag. Hen är en bra typ. Klok, med hjärtat på rätta stället, driver viktiga frågor kring unga och utbildning. Men hen ställer upp för ett parti vars värderingsgrund jag inte delar. Det enda jag och partiet egentligen har gemensamt är minoritetsspråkfrågan, som naturligtvis för mig som finlandssvensk är mycket viktig. Och om "min" kandidat inte blir invald går min röst till någon annan i partiet, någon som sannolikt har otroligt annorlunda värderingar än jag. Men som sagt, kandidaten är verkligen en bra människa som jag gärna skulle rösta in i riksdagen.

Den andra kandidaten känner jag inte personligen (men har mött ett par gånger) och ställer upp för det parti som värderingsmässigt står mig närmast. Hen går till val på en plattform som i allt är just de frågor som jag tycker är viktiga. Men partiet hen representerar har ett stort "fel" - de vill slopa den obligatoriska skolsvenskan i Finland, vilket för mig som finlandssvensk är alldeles katastrofalt.

Så med andra ord: två bra kandidater. Två partier med vissa problem (för mig). Skall de överspännande värderingsfrågor som är viktiga för mig väga tyngst, eller min ställning som en person i en minoritet som blir alltmer utsatt?

Jag vet faktiskt inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar