2015-04-02

Tacksamhet

Jag inleder påsken med att vara så väldigt tacksam. Tacksam över hur bra det gått för Maresi. Jag vet inte hur det gått till. Varför just denna bok? Jag har absolut inga svar. Jag har arbetat lika hårt med alla mina böcker men något med Maresi verkar gå in i läsarna och få dem att känna och uppleva extra mycket. För det är jag glad och förvånad och tacksam. Och jag är lika tacksam över de två flickorna som idag på den lokala skolans påskbasar kom fram till mig och frågade om det var jag som skrivit Arra. Då jag erkände att så var fallet talade de om hur mycket de tyckte om den boken. Och jag svarade att det gjorde mig väldigt glad. För det gör det. Att läsarna tar till sig det jag skriver - vad mer kan en författare begära?

Jag har mycket att vara tacksam över. Påsklovet börjar, vi har god mat, ett skönt hem och varandra att fira med. Jag har en hög med böcker att ta mig an ikväll och fina ostar från Köttkontrollen. Kanske skall jag smutta lite på ett glas Riesling också. En skön och fridfull påsk önskar jag er allesamman!

4 kommentarer:

  1. Att kunna känna tacksamhet är en oerhört värdefull egenskap. Roligt att det går så bra för dig och roligt att du tar dig tid att njuta av det. Jag hoppas att jag kan få fatt på ett exemplar av Maresi snart (Adlibris levererar inte hem till mig) för jag är MYCKET nyfiken på den. :)

    SvaraRadera
  2. Varför just Maresi? (senkommet försök till svar på din fråga, för jag läser din blogg tämligen sporadiskt) Jag har precis slukat boken i fråga - vilken underbar historia!!! - och läste din kolumn strax efteråt. Och jag tror du i den själv sätter fingret på åtminstone en faktor, nämligen just avsaknaden av intrigmakerskor och behov av att "spela ut" varandra i berättelsen (och jag håller absolut med dig om att de där påståendena om att det "alltid" är så där det finns mycket kvinnor är en myt som underhåller sig själv - det är till exempel min kvinnodominerade arbetsplats ett levande bevis för). För var och en som någon gång under sitt liv vantrivts i en miljö med sådana här "kvinnointriger" måtte Maresi vara skön läsning. För det andra blir den rent fysiska miljön så levande - och så tilltalande - i boken. Såå skönt att som läsare få vistas en stund på en ö med gamla byggnader, solsken, vacker natur, havsluft, god mat (av allt att döma :-)), dagliga bad, lugnt sysslande och ett fast dagsprogram där man slipper de arbeten man saknar läggning för. Och sist men inte minst det där modet hos Maresi att inse vad som är rätt OCH våga slå in på den vägen, trots att det vore bekvämare att stanna där man är.
    Det här var en 40-årig kvinnspersons version. Det torde finnas lika många svar på din fråga som det finns läsare.... :-) Lycka till med ditt skrivande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var väldigt vackert sagt!

      Radera