2015-04-10

Saint Ursula

Eftersom jag delat med mig av LeGuin-love de senaste dagarna kommer här en underbar intervju med henne som finns på BBC. Lyssna och njut. Jag kunde citera precis allt den människan säger. Om jag får önska en enda sak är det att jag som 85 skall få vara lika skarp, vis och produktiv som LeGuin.

Rubriken till detta inlägg är en replik fälld av David Mitchell i programmet.

Om nån LeGuin-expert lyssnar (och jag är inte alls expert) och vet ur vilken bok citatet från begravningsritualen är taget, upplys mig gärna i kommentarerna.

2 kommentarer:

  1. Ja, det var en fin intervju.
    Citatet du frågar efter står i novellen Mountain Ways, som finns i samlingen The Birthday of the World.
    Jag är inte heller någon expert, men brukar kalla mig ursulin. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! Du vet inte hur glad du gör mig. Nu måste jag läsa den samlingen (även om jag har en gnagande känsla av att jag kanske gjort det för länge sedan...?).

      Radera