2015-04-17

Rapport från första bubbelveckan

I måndags beslöt jag mig alltså för att gå in i bubblan och sätta igång med skrivandet på allvar, oavsett avbrott av olika slag.

Nu är det fredag eftermiddag och jag kan rapportera att det gått bra. Måndag planerade jag det sista i detalj. Det betyder att jag har en plan i 31 punkter för hur klimax skall gå till. Jag har aldrig så detaljerade planer då jag skriver - men så är det ju också så att varje bok tillkommer på helt nya sätt. Och i denna berättelse har det varit så knepigt att få till den stora klimaktiska scenen på slutet att jag måste bena upp den så här.

Från tisdag till fredag har jag skrivit, mer somliga dagar, mindre andra. Jag har fått ihop 7912 ord, vilket är helt OK för fyra dagar. Egentligen är det outstanding, men jag ligger så oerhört mycket efter med manuset att det inte känns så. Jag har i princip inte skrivit nåt sen sportlovet.

Jag har kommit till punkt 11 av 31. Men det gäller ju bara den stora klimaxscenen. Jag blev tvungen att hoppa dit från "där jag var" i manuset, eftersom jag annars inte kunde se för mig vad som behövde göras. Jag som aldrig skriver ur kronologin! Allt med detta manus är annorlunda, tydligen.

Lärdom jag dragit: det är faktiskt rätt bra för mig att komma bort hemifrån. När det inte finns tusen saker omkring som distraherar, och när jag jobbar på min minlaptop som har så långsam processor att det är lönlöst att använda nätet, får jag mycket mer gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar