2015-04-18

Jag kan inte längre läsa

Jag har förlorat något. Något jag sörjer på ett mycket djupt plan, men först nyss börjat erkänna för mig själv att är borta. Det är förmågan att hänge mig åt läsande. Jag vet inte riktigt när det hände. Det har inte bara med tidsbrist att göra, och det har inte bara med det faktum att göra att jag blivit en allt mer kritisk läsare efter att jag själv börjat skriva (och med kritisk menar jag att jag analyserar sönder allt). Men det är bara så att en bok oerhört sällan lyckas fånga mig genast från början så där att jag bara vill läsa och läsa och inte lägga den ifrån mig. Det är kanske en bok på 20 som gör det. Det har lett till att jag läser mindre än någonsin förr. Mitt nyårslöfte var att läsa mer, och jag försöker verkligen - men för första gången i mitt liv känns det inte roligt att läsa. Det känns som arbete.

Denna förlust lämnar ett enormt tomrum i mitt liv. Vad skall jag göra när jag inte har läsningen? Speciellt efter att jag äntligen hittade en bok som fångade mig så att jag läste den på två dagar - så där som jag gjorde förr (och inte som nu då jag lånar en bok från bibban, börjar läsa och sen hinner gå igenom bibliotekets max antal omlån utan att ha läst ut den) - känns hålet ännu större. Boken jag läste var dessutom något otroligt otypiskt, en självbiografisk bok (Wild av Cheryl Strayed), något jag inte alls förknippar med min lässmak. Det är länge sedan jag läst någon fantasy som verkligen fångade mig ordentligt. Ser jag mig omkring i mitt rum nu hittar jag lätt minst 20 böcker jag påbörjat men aldrig avslutat. Böcker jag var övertygad om att jag skulle älska.

Finns det någon annan som upplevt detsamma? Går det i så fall om? Och vad skall jag fylla mitt liv, min fritid och mitt tomma hjärta med nu?

8 kommentarer:

  1. Jag har läst ungefär två hela böcker på ett år. Och så massor av börjor förstås. Men har inte haft varken läslust eller läsro på länge nu. Eller ibland har jag lust, men ingen tid. Föreställer mig att det är en period som går över... Annars kan du ju gotta dig i TV-serier, spel, filmer, seriealbum :D Några bra tips har jag inte, för är i samma läsdunkel här...

    SvaraRadera
  2. TV-serier i all ära, men de har aldrig gett mig samma tillfredsställelse som läsandet. Kanske jag måste börja spela dataspel igen? Men det känns på något vis som en kapitulation.

    SvaraRadera
  3. Jag har personligen haft litet av samma problem. Har gjort ett beslut att inte läsa någon Science Fiction och Fantasy detta år alls. Hittills har det gått rätt så bra.

    Har läst Of Dice and Men - The History of Dungenons and Dragons RPG och en massa filmböcker. Plus Neil Gainmans Ocean Lane. Men i alla fall har jag nog hittat inspirationen att läsa igen tack vare Mainingi. En bok om en man som blir uppsagd efter samarbetsförhandlingarna och beslutar sig för att paddla längs hela Finlands kust. Från Virojoki till Torneå. En helt fantastisk bok.

    TV-serier förresten. Agent Carter är mycket bra på Netflix och så lönar det sig också att se t.ex Deardevil (på netflix) och det finns mycket bra TV-serier på Netflix nu som bäst. Spela igenom alla Fallout spelen... Men vänta bara... Läsningen kommer nog tillbaka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Agent Carter gillade jag skarpt. Men som sagt, TV-serier är ändå inte detsamma som en bok. Den där om paddling låter däremot intressant. Måste jag kanske hålla mig till fakta ett tag?

      Radera
  4. Kanske du just nu är så uppslukad av ditt eget projekt som du kämpat så mycket med – och kanske så tydligt sett dina brister (?) att du bara ser brister i andras texter, alternativt försöker du med andras texter hitta en lösning på hur du kunde göra?

    Det kan också hända att det här bara är strunt och låtsaspsykologi, men jag tror och hoppas att din läslust kommer tillbaka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr har det här nog pågått hemskt mycket längre än jag jobbat med detta projekt :-/

      Radera
  5. En roman som kanske kan väcka din läslust igen är Carsten Jensens Vi de drunknade. Den är så fantastisk och har så många fina skrönigheter. En sjöfartsroman från 1800-talet, som tar en till många av världens hörn och visar människan sådan hon är. Eller kan vara under vissa omständigheter. Jag läser den ohyggligt långsamt på grund av att mitt eget (avhandlings-) skrivande konkurrerar textmässigt så att jag hellre stickar och ser på film för tillfället, men det känns bra bara att ha en bok på gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra! Vet bara inte om jag vågar ge mig in på ännu en bok som sen blir oläst...

      Radera