2015-04-30

Guldkant

Jag har, sedan jag blivit vuxen, lite svårt för Valborg och första maj. Det känns som helger då man måste festa och ha sig. Men vi har barn, bor långt borta från de flesta av våra vänner, har båda studerat utomlands så har inga studiekompisar att fira med och i den stad vi nu bor händer noll och intet som man kunde göra med hela familjen dessa två dagar. Mest känns det som ännu en av dessa onödiga helgdagar under våren som är "ledig", vilket framför allt i min mans fall innebär att han jobbar ändå, men hemma. För deadlinen skjuts inte på med en dag bara för att Finland har stängt.

Det som muntrat upp mitt något dystra humör är att sonen och jag plötsligt kommit ihåg att vi ju höll på och läste min bok Tidspiraten högt. Och han vill så gärna höra på den. Han har också liksom plötsligt fattat att det är jag som skrivit den. "Men mamma så du skrivit", sa han plötsligt under högläsningen igår. Boken är ju ett läromedel så även om det är en skönlitterär text innehåller den mycket fakta och många svåra ord, så jag var helt förberedd på att han skulle tycka det var tråkigt. "Tycker du inte om den?" frågade jag (helt vänligt). "Jo mamma, det är det bästa jag hört!" sa han med eftertryck. Han vill hellre höra den än Bamse. I morse läste vi lite i sängen och sen föreslog jag frukost. "Jag är nog inte så väldigt hungrig", sa han eftertänksamt. "Vi kan nog läsa lite till." Och så måste han försäkra sig om att vi skall läsa genast då han kommer hem från dagis. "Det är så väldigt spännande!"

Jag vet inte om jag nånsin varit så stolt över något jag skrivit.

Tidspiraten, läromedel i historia för åk 5-6, får man köpa också om man inte går i skola. Här, t.ex. Vink vink.

4 kommentarer:

  1. Igår satt Caj och läste en lång stund ur Tidspiraten för Lovis och Idun... också här har den gått hem! Bra jobbat! :)

    Och lite vapp-tröst: Idun blev sjuk och Edda är också krasslig, så våra långväga gäster beslöt sig för att stanna hemma (de har en bebis de inte vill smitta ner, jag förstår absolut, men det hade varit så roligt att fira med dem!). Å andra sidan: huset är städat och Caj och jag får fira 13 år tillsammans, så livet är fint ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde ha läst den högt innan den gick i tryck, bara. Där finns mycket som inte sitter så bra i munnen vid högläsning.

      Jag blir dessutom gräsänka ikväll för T måste jobba och är hemma först efter 19, så jag och E får fara på picknick eller nåt. Men det blir nog fint det med! Och stackars Idun och Edda, kram på dem!

      Radera
  2. Vad fint! Vi brukar bara elda lite brasa hemma, ingen vappen-hype, och gud så jobbigt det skulle vara att trängas med fulla människor på stan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjöd och munkar kommer man långt med :-)

      Radera