2015-03-03

Mina viktigaste lärdomar

Malin och Kugge undrar i kommentarer till inlägget under lite om hur jag utvecklats som författare under de - ja, det blir visst åtta år sedan jag debuterade skönlitterärt. Bland annat vad jag trodde att jag kunde efter de första böckerna och vilka lärdomar som blivit de viktigaste, om jag jobbar på ett annat sätt nu och vilka de största aha-upplevelserna varit. Ja, och om känslan av att bara vara i början någonsin försvinner!

Det undrar jag också om den gör. Eller kanske efter 20 år? Men åtminstone jag upplever att jag verkligen bara är i början och att det finns så mycket att lära sig. Man skulle ju tycka att jag lärt mig något om hur en bok blir till, men det känns knappt så. För varje bok har tillkommit på så väldigt olika sätt. Olika metoder för att skriva, olika rytm i hur mycket jag bara måste pusha på och hur mycket jag måste låta processen vila, olika i hur länge det tar. Varje berättelse måste berättas på sina egna villkor. Om jag lärt mig något är det alltså att vara öppen och nyfiken på att lära, och att inse och acceptera att jag i princip måste uppfinna hjulet på nytt var gång. Efter bok ett trodde jag däremot att jag kunde det här med att skriva böcker :-)

Bland de viktigaste lärdomar som jag ändå kan dra nytta av nu efter åtta år är att jag borde skriva (skönlitterärt) varje dag, för då hålls jag i topptrim. Som en idrottare. Eller proffsmusiker. Men det gör jag tyvärr mycket sällan.

Jag har också insett att inspiration spelar en mycket liten roll i mitt skrivande arbete, utan att det är just arbetet som är avgörande - men att de där 10% som inspirationen utgör är avgörande. Det är motigt och jobbigt precis varje gång, men det får inte hindra mig. Bara jag inte ger upp hittar jag till sist lösningar.

I den färdiga texten kan man aldrig - och jag menar aldrig - skönja vilka delar som tillkommit lekande lätt, under flow, och vilka som producerats med blod, svett och tårar. Inte ens jag själv kan, efter redigeringar, längre se skillnaden.

Jag har hittat min nisch, mitt litterära hem, men jag hoppas samtidigt att den nischen aldrig kommer att vara trång - det vill säga att jag skall kunna utveckla den till att vara just det jag vill och behöver.

Jag har insett att det är omöjligt för mig att skriva något som är värt något om jag gör det utifrån yttre förväntningar. Jag måste våga tro på mig själv och hålla mig till det som intresserar mig, som får mitt hjärta att glöda. Alltsom oftast väcker det gensvar hos läsarna.

Jag har lärt mig att måste se till att tanka mina kreativa batterier med jämna mellanrum. Att det är mycket viktigt för mitt skrivande att se filmer, utställningar, höra musik, läsa faktaböcker osv. Det hör till jobbet, faktiskt.

En oerhört viktig lärdom är också att jag kan, bara jag verkligen anstränger mig. Min största fiende är min egen lättja.

Jag har nästan lyckats lära mig att less is more. Men bara nästan :-)

10 kommentarer:

  1. Jag kan bocka av allt det du säger för egen del, Maria. Bara när det gäller inspiration i förhållande till transpiration har jag lite att tillägga. Tänkte ta det i ett eget blogginlägg.

    SvaraRadera
  2. Ja vad bra skrivet om vad man lär sig. Tänker också att så länge man fortfarande tycker att det finns nåt att lära sig då klarar man det, att när man liksom tror att man faktiskt kan då blir det antingen tråkigt eller ännu värre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas jag aldrig slutar lära mig!

      Radera
  3. Tack Maria! Otroligt intressant att läsa. Har själv funderat väldigt mycket på mitt skrivande på sistone och hur himla jobbigt det ibland känns och vad är det ens för point att hålla på. Som tur är har jag en peppande sambo som sa att jag kan sluta med allt annat än att skriva. Men just nu känns allt lite för svårt och det är bra med lite inspirationskickar från annat håll! För du är sannerligen en inspirationskälla för mig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack, så snällt sagt! Jag skall ge dig lite pepp jag också: du får absolut inte sluta skriva!! Det är helt enkelt ett kall fullt av dalar. Men det finns bergstoppar också.

      Radera
  4. Vad bra skrivet, många av insikterna var bekanta! Tack (och bra då man kan beställa inlägg så här :) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beställ på bara! Jag svarar så gärna!

      Radera