2015-03-05

Högläsning ur Tidspiraten

Idag i bilen frågade fyraåringen plötsligt: Mamma, hur gör du för att hitta på roliga historier för barn?

Där hade jag nåt att bita i. Jag försökte förklara, och sa också att jag inte skrivit så mycket för just barn, egentligen bara en roman och ett läromedel. När jag berättade att läromedlet heter Tidspiraten så tyckte han att det lät jättespännande. Så under kvällen har jag läst fem kapitel ur Tidspiraten högt för honom (hans koncentrationsförmåga är fenomenal). Jag måste säga, att det var en mycket fin känsla att kunna läsa högt ur något jag själv skrivit. Det är första gången. Och fyraåringen tyckte det var väldigt spännande. Speciellt allt som handlade om piraten och alla bilder av honom, de var bäst.

Men jag borde nog ha läst hela boken högt för en fyraåring i redigeringsfasen. Jag var så väldigt koncentrerad på att få med all fakta att min fokus på språket blev lidande. Det är onödigt krångligt på sina ställen.

4 kommentarer:

  1. Jag hoppas jag nångång får tag på boken, verkar som en alldeles underbar lärobok! :) Och verkligen superkoncentration hos fyraåringen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den finns nog helt på Akademen skulle jag tro!

      Radera
  2. Jag har en femåring hemma som älskar att lyssna på högläsning, och orkar med långa kapitelböcker. Men det är faktiskt knepigt att hitta böcker där språket håller för högläsning - jag kan föreställa mig att det också är väldigt svårt att skriva sådana böcker. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp. Men jag börjar känna att det är en utmaning jag skulle vilja ta mig an...

      Radera