2015-02-19

Lovande lov

Hittills under sportlovet har jag planerat vad som skall hända i berättelsen. Nu vet jag de stora dragen ända från strax före klimax till slutet. Vissa detaljer är fortfarande oklara, och jag vet inte hur mycket jag skall ta med av vad som händer allra sist, och ordningen på allt är något oklar. Men det är en enorm lättnad att äntligen skönja någon form av mönster, att kunna kisa genom texten och ana slutet där framme. Före denna vecka har jag bara trampat på i blindo. Det är nämligen väldigt svårt för mig att veta exakt när jag bör planera och när jag bara bör skriva på och låta saker hända naturligt. Balansen är fin, och jag tar mig fram gissandes. Men nu vet jag var x y och z skall vara när och varför, även om jag inte alltid vet hur de skall ta sig dit.


Nu återstår ”bara” att skriva texten – det vill säga, vilket perspektiv skall användas var, hur skall tonen vara, vem skall berätta vad, vad allt skall med... Det vill säga allt det svåra. Men jag har i alla fall en skissartad karta att navigera efter.

1 kommentar:

  1. Ja låter ju sannerligen lovande. Verkar som ett väldigt intressant projekt!

    SvaraRadera