2015-02-06

Lättnaden

Det började igår: på tåget till Helsingfors tänkte jag att jag måste försöka skriva lite för hand i min anteckningsbok. Storyn går inte att planera alls, har jag insett: den går bara att hitta. Så, gå på djuoet, tänkte jag. Vad vill jag helst skriva? Skriv det, och strunta i om det inte ingår i någon plan.
Det blev en helt oväntad text, från en oväntad karaktärs perspektiv, och plötsligt visste jag hur boken skall sluta. Hurra!

Morgonens radiovisit gick också mycket bra och vi hade riktigt roligt i studion. Dessutom spöade jag Ted i fantasykunskap (vilket inte alls var givet, han kan nog egentligen mer än jag tror jag) så jag kom därifrån med hedern i behåll. Bilder finns på @succemorgon på Insta. Och mötet med min ypperliga finska förläggare var just precis vad jag behövde. Hon lyssnade till min långa och råddiga utläggning om boken och ställde några frågor men framför allt peppade hon och gav stöd, vilket är vad jag behöver i det här skedet. Och genom att prata igenom storyn kunde jag själv identifiera en del problem och svagheter, och också se vilka områden jag behöver lägga extra krut på. Nu är jag full av ny energi och entusiasm över projektet och återigen övertygad om att det kan gå vägen, bara jag marrar lite mindre och jobbar lite mer.

Men ikväll skall det bli fest lokalt med goda vänner, mat och cava! Barnvakten anländer om en timme och allt jag behöver fundera över är vad jag skall ha på mig. Nån klänning med resår i midjan så jag kan klämma i mig så mycket mat jag orkar blir lämpligt, tror jag.

3 kommentarer:

  1. Det var roligt att ses! Hann så klart inte lyssna hela tiden, men ni verkade ha jätteroligt! :) http://svenska.yle.fi/artikel/2015/02/06/ted-forlorar-i-fantasyfragesport

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken SOM INTE ALLS ÄR PARTISK!!

      Radera
    2. Hahaha. :D Gillade speciellt "RAKT FRÅN HENNES KOLSVARTA HJÄRTA". Trevligt veckoslut!

      Radera