2015-01-20

Skrivtips

Dagens heta tips: skriva på ett ställe utan trådlöst nät! Min oerhört snälla kollega lät mig idag igen komma till sitt hus i Svartå där jag var mellan 9.30 och 14 och skrev 2500 ord. Visst finns det nät på telefonen, men även om jag kollar den ofta fastnar jag inte för lika långa stunder som jag gör på nätet på datorn. När man inte har nån självdisciplin gäller det att skapa de rätta omständigheterna för arbete.

Visst satt vartenda ett av de 2500 orden hårt åt. Men vart och ett är också ett steg framåt. Långsamt tar berättelsen form, jag ser mönster, vartåt saker är på väg. Mycket är ännu oklart och tempot - tempot är åt skogen. Men men. Inte tänka på det nu. Bara trampa på.

4 kommentarer:

  1. Visst är det bra att avskärma sig från omvärlden. Den stjäl otroligt mycket värdefull tid ibland.

    SvaraRadera
  2. Det där är mitt bästa skrivtips och sedan tangerar det mitt nästan lika bra skrivtips - ett tips som har möjlighet att bli mycket populärt eftersom man får köpa en pryl till istället för att skärpa sig:
    Om man tvunget måste twittra, ha spotify eller kunna googla stavning medan man skriver så sparar man (åtminstone jag) väldigt mycket tid på att göra det på en annan apparat.
    Ha en padda/platta liggande vid skrivbordet, plocka upp den när det behövs och lägg ned den igen lite senare. För att har man igång 5-10 olika fönster och flikar är det så lätt hänt att man går tillbaka "varvet" igen baklänges för att bara "kolla en sak till". Det har ju faktiskt hunnit gå ett par minuter sedan man kollade twitter senast. Och när man till slut hittat tillbaka till dokumentet tar det tid att komma in i texten igen.
    Nej, bättre då med en egen tramsenhet. Datorn man skriver på har hela tiden texten uppe och används bara till den.

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var just det jag gjorde med smarttelefonen. Insåg att det funkar mycket bättre så, och på telefonen börjar jag t.ex. inte blogga eller kommentera på bloggar för det är för pilligt, utan jag kollar bara twitter, FB etc.

      Radera