2015-01-03

Maleficient

För att inte känna att jag bara slösar bort alla dessa lediga dagar försöker jag tanka upp med berättelser, så att batterierna är laddade sen när jag äntligen kan skriva igen. Det gäller både böcker och film, och igår hyrde vi Maleficient. Jag måste säga att jag var positivt överraskad. Filmen lyckades överraska mig hela två gånger, och som jag skrivit om förr så är det nuförtiden inte lätt att "lura" mig som konsument av berättelser. Tyvärr har det blivit så när sagor är mitt yrke, så att säga. Men nu lyckades Maleficient alltså med det hela två gånger. Andra gången insåg jag vad som måste hända ca fem minuter innan det skedde, men jag räknar det ändå som att bli överraskad.

Tyvärr var det som om något slarvats bort i klippningsskedet av de sista 20 minuterna. Saker blev otroligt ologiska, hände alltför snabbt och i en underlig rytm. Det kändes speciellt märkligt då början byggts upp i långsam, detaljerad takt. Men filmen överlag var så övertygande att jag till och med förlät detta.

Nu vet jag att det varit en trend rätt länge att återberätta kända sagor ur skurkens perspektiv. Men ändå känner jag mig oerhört frestad att hitta nån bortglömd sagoskurk och ge hen en egen röst...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar