2015-01-21

Djupet

Idag skall jag skriva hemma. Skall bli väldigt intressant att jämföra det med gårdagens skrivspurt. Här är t.ex. fortfarande folk (min man och min mor) i en halvtimme till, vilket distraherar lite. Men sen har jag ensam skrivtid några timmar. Då blir nätet, och hemmets alla små måsten och frestelser, den stora utmaningen. Stärkt av gårdagens framgångar vill jag ändå sikta högt och satsar på 1500 ord. Alla som knarrar om kvantitet framom kvalitet: när jag skrev så mycket, och intensivt, som igår kände jag för första gången att jag började hitta in i texten igen, började hitta fram till personer, mönster, fokus. Det är svårt då jag bara skriver en kortare snutt. Så idag vill jag avsnuttifiera vidare och gå djupt.

3 kommentarer:

  1. Varför är det viktigt att räkna ord? Går man inte ändå både fram och tillbaka i sin text, ändrar, filar och flyttar stycken? Tar inte detta ibland längre tid än att producera ord? Fast det kanske behövs ett ordflöde allra först?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte alls viktigt, per se - men det är viktigt för mig. Jag gör nämligen inte det du beskriver i första skedet alls (ändrar, flyttar, filar) utan först då jag har ett färdigt råmanus från början till slut. SEN börjar jag fila och fixa så in i norden. Och ja, det kan absolut ta längre tid än att skriva den första versionen. Men för att komma dit måste jag först HA en första version. Och den får jag bara genom att piska mig framåt, och då fungerar ordräknande för mig. Om jag bara bestämmer att "idag jobbar jag si och så många timmar" kan jag ägna dessa timmar åt att stirra. Jag behöver ett mål, en morot. Sen kan det ju hända att dessa tusentals ord stryks i redigeringen! För de var inte bra! Men jag behöver dem för att alls hitta fram till historien. Det var det jag försökte beskriva i inlägget - att bara genom att skriva mycket kommer jag in i texten ordentligt. Den börjar leva av sig själv. Det gör den inte om jag skriver ett eller två stycken.

      Radera
    2. Ok, då förstod jag rätt, att det behövs något liknande "system" i början av arbetet på en bok och då behöver man så mycket sammanhängande tid som möjligt. Räkna timmar av "lektionslängd" kan också vara ett sätt, däremellan röra lite på sig en stund.

      Radera