2014-12-15

Bokutmaning

Jag fick en bloggutmaning av Michaela! Jag har på känn att jag kanske svarat på de här frågorna förut, men det spelar ingen roll! Jag svarar ändå olika var gång :-)

1. Vilken bok önskar du att du hade skrivit?Just nu önskar jag att jag skrivit och ritat Castle Waiting för du skulle jag veta hur det går! Som det nu ser ut blir det ingen fortsättning, och jag måste få veta hur det går för alla personerna.
2. Vilken bok är du glad att du inte har skrivit?Nå ingen egentligen. Även vissa dåliga har ju kammat in en massa pengar... Och samtidigt: nog är det flera jag är glad att inte har mitt namn på omslaget.
3. Vilket är ditt bästa bokminne?Att som barn sjunka in i en av alla biblioteksböckerna jag lånat under sommarlovet, kanske medan regnet smattrar mot plåttaket...
4. När började du skriva egna berättelser?Som femåring.
5. Vilken romanfigur önskar du fanns på riktigt?Klockarback lill-Fia från Tulavall.
6. Vilken fiktiv värld önskar du fanns på riktigt?Earthsea av LeGuin. (Fast i hemlighet är det nog Narnia.)
7. Pappersbok vs. ebok – hur tror du att det blir i framtiden?E-böckerna kommer nog, men speciellt barn- och ungdomsböcker kommer att leva kvar som pappersböcker.
8. Föredrar du att läsa böcker på originalspråk eller översatta till svenska?Jag läser engelska böcker på originalspråk, i övrigt översättningar.
9.Vilka är dina bok/skriv-relaterade mål för 2015?Få färdigt det manus jag påbörjade för ett år sedan.
10. Vilken är din högsta bok/skriv-relaterade önskan för 2015?Jag har i år fått uppleva så otroligt fina saker att jag knappt har nåt kvar att önska mig. Nu hoppas jag främst på skrivro, faktiskt. Och att Archipelacon i juni blir helt lysande.
Sen hade Michaela några bonusfrågor:
  1. Vad betyder skrivandet för dig? Allt, faktiskt. Utan att skriva vet jag inte vad jag tänker.
  2. Vad googlade du senast (skrivrelaterat)? En grej jag inte får avslöja riktigt än :-)
  3. Plotter eller pantser? Alltså noggrann synopsis eller skriva på fiilis? Mestadels på fiilis, men med lite planering emellan. Och alla böcker har kommit till på olika vis. En del mer planerade än andra.
  4. Bästa stället att skriva på? Har varit mitt arbetsrum i Karis. Men även min mammas pyttestuga på 8kvadrat i Österbotten är ett mycket bra ställe.
  5. Vad vill du skriva om tio år? Det vet jag inte, annat än att jag vill skriva. Och att jag hoppas jag är bättre om tio år än idag.
  6. Bonus: fråga något av dig själv och svara på det! Maria, vad skulle vara en julkatastrof? Så glad att du frågade! Om jag inte fick någon bok i julklapp, såklart.

1 kommentar: