2014-12-18

Året som gick

Dags för min årliga tillbakablick! Jag gör den redan nu för mitt jullov har börjat och jag kommer inte att blogga så tätt under julen.
2014 har i sanning varit ett år utan motstycke framför allt professionellt. Jag har aldrig skördat sådana framgångar, fått sådan feedback eller så fin synlighet. Tack, 2014. Bra jobbat. 2015 har sannerligen nåt att försöka leva upp till.

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?
Ja då! Vunnit Finlandia Junior och Svenska YLEs litteraturpris. Sålt flera utlandsrättigheter. Varit med om att starta en podd. Gett ut ett läromedel (Tidspiraten). Varit hedersgäst på en con.
Vilka länder besökte du?
Grekland i maj för skrivinspirationsresa till Leros, och Göteborg i september för bokmässan, och Norge i november för en skolturné som av förekommen anledning avbröts mitt i :-)
Är det något du saknar år 2014 som du vill ha år 2015?
2014 har varit ett så lysande år att det nog inte går att överträffa, varken professionellt eller privat. Lite bättre hälsa för min familj är det enda jag kan önska mig som 2014 inte bjöd på.
Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas?
Dagen då jag fick veta att jag vunnit Finlandia Junior och satt fast i den lilla staden Halden i Norge och inte visste om jag skulle kunna komma hem till utdelningen. Det var en fantastisk fin och fantastiskt stressig dag på samma gång.
Största misstaget?
Jag säger precis detsamma som de senaste åren: Det har nog varit missar i familjelivet: snäsighet, ilska, sånt. Usch. Mammamissar, mest.
Och sen några tillfällen där jag önskar att jag stått på mig och sagt NEJ.
Bästa köpet?
De nya dörrarna!! Och en del snygga klänningar :-)
Vad spenderade du mest pengar på?
Huslånet, mat. I övrigt i år faktiskt hemmafix, tror jag: dörrar och hissgardiner.
Gjorde någonting dig riktigt glad?
O ja! All underbar läsarfeedback jag fått på Maresi. Folk har sagt så oerhört fina saker om boken att jag egentligen inte kan ta in allt. Och allt kring boken: de fantastiska recensionerna, priserna, att den sålt så bra, och att min agentur sålt boken till fyra nya länder.
Vilka böcker kommer alltid att påminna dig om 2014?
Nyckeln, Minkriket, The Underground Girls of Kabul t.ex.
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Överlag mycket glad och tillfreds. Sommaren utgjorde en svacka pga närståendes dåliga hälsa (man ser det här på bloggen, för jag slutade blogga).
Vad önskar du att du gjort mer?
Läst mer böcker! Jag tror inte jag nånsin läst så få böcker som i år. Jag täcks inte ens erkänna hur få. Det är skam och skandal. Där måste jag absolut bättra mig.
Vad önskar du att du gjort mindre?
Samma svar som tidigare år: Ätit mindre socker. Slösat mindre tid online. Och blivit mindre arg...
Favoritprogram på TV?
BoJack Horseman (Netflix), New Girl, Master Chef Australia.
Bästa boken du läste i år?
Bring Up the Bodies av Hilary Mantel var nog fantastiskt bra. Och så CastleWaiting I&II.
Vad gjorde du på din födelsedag 2014?
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Mer god hälsa i familjen.
Något du önskade dig och fick?
Ja, många saker. Det har nog varit en långvarig och hemlig dröm att få utkomma på engelska. Och nu har jag fått den drömmen uppfylld! Det är smått otroligt.
Något du önskade dig och inte fick?
Ja. Att någon jag älskar skall få vara helt frisk.
Vad fick dig att må bra?
Stuglivet. Skrivandet. Min familj.
Vilken kändis var du mest sugen på?
Får jag inte svara på för min man :-) (Men egentligen var det Bradley Cooper.)
Vem saknade du?
Liam. Pappa. Min syster som jag inte träffar så ofta som jag skulle vilja.
Högsta önskan just nu?
Att min familj skall få hållas frisk. Att jag skall kunna fortsätta försörja mig och familjen som författare. Att jag skall kunna skriva bra i vår, eftersom jag fredat våren för skrivande.


5 kommentarer:

  1. Då hoppas jag att familjen ska få vara friskare, för allt annat är ju väldigt bra ordnat. God jul, Maria!

    SvaraRadera
  2. Vad fräscht att se någon svara på frågan vilken kändis man är mest sugen på istället för att desperat vrida och vända på frågan för att kunna svara "min underbare man". Ja, det är en infantil fråga, men Bradley ÄR hot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt infantil :-) Och utan hämningar. Och du har god smak ;-)

      Radera
  3. Jag önskar dig en god jul och ett friskt och produktivt 2015 för alla omkring dig.
    En sak undrar jag: Du skrev att Maresi var en del av en three-book-deal. Betyder det att de tingat de kommande två du skriver? Eller att hon ska följas av Arra och Anaché?
    Allt kommer väl att uppenbaras så småningom men lite nyfiken är jag.

    U.J.

    SvaraRadera