2014-11-12

Virtual reality

Idag har jag gjort mitt livs första virtuella författarbesök, till en lågstadieskola i Lahtis. Jag befann mig alltså i Enterprise här hemma och eleverna satt i sitt klassrum i Lahtis och vi kommunicerade via datorn. Det gick bra men tekniken strulade till det lite på slutet, vilket naturligtvis var tråkigt men inget man kan göra mycket åt. Eleverna hade förberett frågor vilket jag alltid uppskattar mycket. Och min hund gjorde naturligtvis en cameo!

Men herreduminskapare så jag var SLUT efteråt! Är fortfarande, faktiskt. Jag spände mig tydligen så just på grund av tekniken, och för att det var en så ny (och rätt enväga) form av kommunikation. När vi var klara och jag skickat lite mejl etc efteråt och sen såg på väggklockan var jag övertygad om att den börjat gå fel - jag kunde inte tro att den var så mycket redan. Jag var säker på att den var minst två timmar mindre.

5 kommentarer:

  1. Haha, jag har visserligen aldrig genomfört några författarbesök på distans men jag har vid ett par tillfällen läst högskolekurser via videochatt (samma sak med skype förresten) och vet att det är enormt krävande. Själva pratet är visserligen rätt enkelt men det går åt en hiskelig energi åt att sitta någorlunda stilla och värdigt, inte börja gäspa alltför mycket, himla med ögonen eller klia sig på olämpliga ställen.
    Kort sagt att bete sig som folk fast man sitter framför datorn.

    Men att göra det i enterprise låter som att det blev lite bättre tv.

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just det där - att sitta stilla, inte fladdra med händerna, prata långsamt och tydligt! Jobbigt på ett helt absurt sätt.

      Radera
  2. Vad roligt! Hur var det jämfört med ett "vanligt" författarbesök? Fördelar/nackdelar? jag har funderat lite på att prova själv faktiskt! Och vad använde du dig av för program? /Tusen frågor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick via Läscentrum här i Finland så de har nåt system färdigt, jag behövde inte alls tänka på det.
      En fördel var helt klart att jag kan ge eleverna en del av min vardag - visa dem min hund, var jag jobbar (i teorin alltså, vågade inte denna gång rubba datorn alls för att inte förstöra nåt). Nackdel: mindre kontakt med eleverna, mindre ge och ta - jag såg dem dåligt och hörde dem inte alls då jag själv talade.

      Radera
  3. Så egentligen är "vanliga" besök att föredra?

    SvaraRadera