2014-11-01

NaNo dag ett!

Det är den första november - dags för NaNoWriMo! Jag vaknade före resten av familjen, plockade fram latopen och skrev 400 ord innan de steg upp. Måste hitta en lucka till under dagen, men det skall nog gå! Till exempel under stunden då sonen får se på tecknat för att det är lördag morgon. Då brukar jag passa på att städa. Men nu får huset gro igen, för nu skall jag skriva.

Men det blir lite fusknano för mig i år (igen). Två av reglerna är ju
1) Att man skall skriva en ny story från början till slut
2) Att den skall vara minst 50 000 ord

Och jag tänker använda NaNo till att lägga ord till mitt existerande manus, och jag tänker inte ens satsa på 50 000. 30 000 blir lagom. Orsaken till att jag ändå tänker "delta" är att jag behöver den där sparken i ändan. I höst har jag plockat och petat med manuset, gjort research och planerat och tänkt och angstat, men jag har skrivit mycket lite. Nu måste jag komma igång igen, och NaNo kommer att fungera som min motor. Lyckas jag skriva 30 000 är det 1000 ord om dagen, varje dag, vilket de facto är helt rimlig arbetstakt för mig. Men fem av dessa dagar är jag bortrest, så jag får försöka kompensera under de övriga.

Vem är med i år? Låtom oss peppa varandra!

8 kommentarer:

  1. Vad fan, jag ska försöka!

    SvaraRadera
  2. Jo jag är ju med! Finns som kuggekugge på Nano-sidan. Men inledde inte så bra med att vara på fest till halv fyra inatt, hehe... Och nästa fest väntar ikväll, men bra med lite utmaningar! Ska hinna skriva åtminstone en stund idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska leta upp dig på NaNo! Jag ska också på fest ikväll...

      Radera
  3. Jag är också med, med ungefär samma mål som du: skriva vidare på ett existerande manus och 1000 ord om dagen. Dessutom missade jag första dagen eftersom vi hade gäster, men det stör mig inte så mycket. Huvudsaken är ju att jag skriver något. Och det har jag gjort idag, tjoho!

    SvaraRadera
  4. Jag är med! Tappade en hel dag igår men det är bara att mosa på. :) Första längre manuset jag gett mig på sedan 2012 så det ska bli spännande. Heter __Alexandra__ på NaNo.

    SvaraRadera