2014-11-12

Maresi i Ny Tid

Maresi har förresten recenserats i Ny Tid. Det är en av få recensioner skriven av en man, och det är alltid intressant att se det lite annorlunda perspektivet. Nyttigt, också. Jag inser även att Maresis läsare kan delas in i två kategorier: de som tycker att början är för långsam och att det tar för länge innan man kommer till all action. Och de som älskar just den biten och vill dröja i den mycket längre än jag låter dem göra. Själv vet jag ju varför jag gjort just så: jag ville kontrastera klostrets trygghet mot det som händer sedan. Men det är spännande att se hur olika läsare reagerar på det.

6 kommentarer:

  1. Jag är ungefär halvvägs in i boken och hör till lägret som äääääälskar den lugna, fina inledningen som skildrar livet i klostret innan hemskheterna tar vid. Man får så mycket mer förståelse för vad som står på spel när man hinner etablera en ordentlig relation till miljön och karaktärerna tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju min avsikt, men jag kan förstå att olika läsare vill få ut olika saker av en text.

      Radera
  2. Egentligen är det ju så att det inte är så vidare värst lugnt ändå början. För hela tiden man läser boken hänger detta hot över klostret. Och det dyker ju upp här och var genom någon liten kommentar, Jais betende etc. Boken t.om påminner litet om Arra.

    Det som kanske bara jag tänkt på är att i t.ex Arra så är andra delen när hon kommer till slottet ungefär i mitten på boken men när jag läste boken första gången kändes den första delen mycket längre än andra delen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant men logiskt: när det är mer action upplever man ju att det går snabbare.

      Radera
  3. Haru ingen länk till rec:en? Eller finns kanske inte på nätet?

    SvaraRadera