2014-11-28

Julkalender

De första åren jag och min man var tillsammans gjorde han julkalendrar åt mig. Ett år var det ett runt torn med bilder i varje lucka, ett år en paketkalender, ett annat en traditionell bildkalender osv. Hur underbart var inte det? Inte undra på att jag gifte mig med karln.

Nu sitter han på golvet i sitt arbetsrum och sorterar sina gamla legon för att göra en lego-presentkalender åt vår son. Det blir riddare, en trollkarl, en prinsessa med svärd, en kvinnlig Robin Hood, knektar, en hästdragen vagn och en drake. Han letar i den enorma lådan och gör förtjusta utrop. "Har jag en lego-Chewbacca också!" Legobitarna rasslat omkring.

Det är bland de underbaraste ljud jag hört. Och den här kalendern kommer att skänka mig ännu mer glädje än de jag själv fick.

2 kommentarer: