2014-11-06

Finlandia Junior!

Idag blev det då offentligt: Maresi är Finlandia Junior-nominerad i sällskap med fem andra väldigt fina böcker. Hurra för den finländska barn- och ungdomslitteraturen!

Så här skriver juryn om Maresi (i år finns motiveringarna tyvärr bara på finska):

Taidokkaasti tarinoitu moniin aisteihin vetoava ja dramaattinen kertomus matriarkaalisesta yhteisöstä, tyttöjen turvapaikasta, jonne on paettu vanhoillisten uskomusten jäykkää ja uhkaavaa maailmankuvaa. Tästä mieleenpainuvasta ja hurjasta jännitysfantasiasta voi löytää yhtymäkohtia nykykulttuurienkin tyttöjen ja naisten todellisuuteen.
Kahden tytön kasvutarinassa on paljon kiehtovia myyttisiä ja rituaalisia aineksia. Tieto ja opiskelu antavat päähenkilölle voimaa ryhtyä muuttamaan maailmaa. Sama tahto tarttuu lukijaankin.

Här finns en bild på alla oss nominerade och en kort radiointervju med mig. Den andra finlandssvenska nominerade är illustratören Linda Bondestam, en av mina äldsta vänner. Jag är i lysande sällskap, och jag kan ärligt säga att jag redan känner mig som en vinnare. Det är en oerhörd ära att få bli nominerad till detta pris, ur hela den digra barn- och ungdomsboksutgivningen i Finland.
Jag har firat idag med en lång och ljuvlig lunch på Strindberg (noggrant dokumenterat på Insta) med mina två förlag, och sen med att köpa två nya klänningar. För det kände jag mig värd just idag!

10 kommentarer:

  1. Jippi Maria och stort stort grattis. Jag läste boken häromdagen och gillade mycket. Hurra för dig!

    SvaraRadera
  2. Så otroligt häftigt och stort! Jättegrattis än en gång! (Jag har också läst boken och gillat)

    SvaraRadera
  3. Grattis det förtjänar du verkligen. Boken var magiskt vacker och jag är verkligen imponerad av din förmåga att locka in mig som läsare i Maresis värld :-)

    SvaraRadera
  4. Hurra! Bäst och finast och härligast! Blir så otroligt glad över att se både dig och Linda där i samlingen. Finlandssvensk barnlitteratur håller god nivå. I och för sig har jag ju då bara läst Maresi, men antar att Ulf & Linda gjort ett gott jobb de med. Så jättemassor grattis och hurrarop!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Linda och Ulf har gjort ett kanonjobb - när jag läser Min egen lilla liten storgråter jag, medan sonen tycker det är "spännande". Olika nivåer i både text och bild!

      Radera