2014-11-05

En fattig men glad jävel

Nyligen publicerades skatteinformationen för höginkomsttagarna i Finland i pressen. Jag läste och häpnade igen över hur mycket folk förtjänar. Vad gör de med alla pengarna? Jag är vansinnigt naiv, jag vet.

Två personer har nyligen sagt åt mig att mitt arbete låter så idealiskt. Sitta hemma och skriva i underbar ensamhet. Och det ÄR ju världens bästa jobb. Faktiskt. Jag är min egen chef och bestämmer arbetstakt och pauser, och jag slipper sitta på tidsödande möten som inte leder nånvart. Dessutom är det för det mesta stressfritt, och idealiskt att kombinera med att ha barn. På morgonen: ingen stress med att föra till dagis. Vi brukar ligga i min säng, sonen och jag, och läsa böcker. Just nu är det Vem skall trösta knyttet? och Vad tror du att det hände sen? som skall läsas varje morgon. Sedan stiger vi upp och äter frukost i lugn och ro - pocherat ägg på avocadosmörgås har varit de senaste veckornas melodi. Allt kan ske ganska långt på barnets villkor och jag tror att han blivit väckt högst fem gånger i sitt fyraåriga liv.

Sonen gör korta dagar på dagis, för jag kan ändå inte skriva i åtta timmar (jag är ingen Isabel Allende som skriver tio timmar om dagen, sex dagar i veckan). När han är hemma har jag nästan aldrig nåt kvällsjobb som kräver min uppmärksamhet, utan jag kan vara en närvarande mamma. Eftersom han kommer hem tidigt (halv fyra) hinner vi alltid laga mat från grunden utan att det är stress eller nån hinner bli panikhungrig. Jag kan nästan alltid med lätthet ta ledigt under alla lov (och vårt dagis har många och långa).

Det enda minuset är ju att jag förtjänar under eller kring minimilön. Men det är ett minus jag just nu är mer än villig att leva med.

8 kommentarer:

  1. Det är ju verkligen värt så mycket att kunna bestämma över sin egen tid!

    SvaraRadera
  2. Det kommer väl nog upp dig du bara du sålt filmrättigheterna till dina böcker till Hollywood.... Då du....

    Fast på riktigt är du nog rikare än många andra som har möjlighet att ligga i sägen på mornarna och läsa med sonen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudet på spiken. Jag är rikare än Krösus, egentligen.

      Radera
  3. Att få bestämma över sin egen tid, att ha tid att laga god mat, umgås osv osv är nog så mycket viktigare också för mig än massa miljoner på banken.

    Grattis förresten för Finlandia Junior-nomineringen! Kanske du snart är 30 000 euro rikare?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag känner mig redan oerhört rik!

      Radera
  4. Om prisregnet fortsätter såhär så kanske du blir pengarik också :-) Grattis!

    SvaraRadera