2014-11-04

Apostlahipstern

Jag insåg häromdagen att jag nog varit något av en NaNoWriMos apostel i Svenskfinland. Många har sagt åt mig att de börjat NaNoa för att jag talat så varmt för det. Och NaNo är faktiskt en av de få saker som jag varit bland de första med att upptäcka. I allmänhet är jag alltid sist med allt. Ofta går jag mer eller mindre i lås om något är väldigt populärt - Harry Potter blev jag så misstänksam mot pga hypen att jag började läsa serien först efter att tredje eller fjärde boken kommit ut.

Men två saker har jag varit, om inte först så åtminstone tidig med:

1) NaNoWriMo som jag hoppade på tidigt 2000-tal (minns inte exakt när faktiskt), när deltagarantalet fortfarande uppgick i tiotusentals och inte hundratusental.

2) John Green. Nu är ju John Green och hans The Fault In Our Stars på allas läppar och i Hollywood och han och brorsan Hank kan leva på sitt internetimperium. Men jag var med från början, I januari 2007 beslöt bröderna att under ett år enbart kommunicera live, per telefon eller per video och lade upp videona online i projektet Brotherhood 2.0. Jag hittade dem i mitten på januari. Så jag är en original nerdfighter, och är till och med omnämnd i en tidig video, men nu är hela nerdfighteria alldeles för stort och pop för mig och jag är en typisk hipster som inte vill vara med mer nu när alla är där.

Men det är de enda två saker jag varit först med i mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar