2014-10-19

Icke piffigt

Ibland drömmer jag om hus. Ett som skulle vara vackert. Vid havet. Inte en åttiotalsskolåda som vi nu bor i. Sen ser jag på vackra hus vid havet och skrattar ihjäl mig (bittert) över priserna.

Sen tänker jag att nå men kanske man kunde fixa det hus vi har så det blir lite finare. Byta ut de mörkblå tapeterna i sovrummet som stört mig sen vi köpte huset. De gör ett norr-rum ännu kallare och mörkare. Ny persienn i fönstret. Snygga nya skåpdörrar till garderoberna. En säng som inte knarrar varje gång man andas. En ny byrå, en som inte är från Ikea där varje låda faller i små bitar. Nån skojig taklampa. Få det vackert och inbjudande. Blanda nytt och gammalt och fräscha färger och bra ljussättning. Så där som de där inredningsbloggarna kan. Göra små stilleben som UnderbaraClara. Jag kan bli vansinnigt avundsjuk på bloggare som renoverar och inreder och fixar.

Men jag kan inte sånt. Har ingen aning om hur man gör. Kan inte fynda. Och hur kombinerar man så där piffigt? Inte har vi heller råd med nya skåpdörrar och att låta tapetsera om. Och att göra allt själv? Släpa ut alla möbler, riva tapeter i flera dagar, välja nya, försöka lära sig hur man tapetserar, gräla med maken, inse att man satt upp tapeten uppochner, beställt för lite och nu är sorten slut, hunden stiger i tapetklistret och nu är det klister över hela parketten, färgen som såg snygg ut i affären är hemsk i verkligheten, sonen gnäller om när det blir middag och ritar sen med tusch över femhundraeurostapeten, den nya sängen ryms inte in genom dörren och designerkuddarna är obekväma och släpper ludd - nej jag blir trött bara jag tänker på det.

Jag häller upp ett glas rödvin och ser på Master Chef istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar