2014-10-15

Författarbesök - hur gör man?

Häromdan bad jag er ställa mig frågor, och Alexandra undrade om jag har några råd att dela med mig av till någon som snart skall göra sitt första författarbesök.

Det där har varit en av de svåraste sakerna för mig att lära mig - eftersom man måste lära sig det helt själv, det finns ingen manual, och när jag började med författarbesök kände jag inga kolleger att fråga om råd av heller. Så hur gör man ett bra författarbesök?
Först är det viktigt att tänka på publiken. Vem talar jag för? Vad är de intresserade av att veta? Hur länge skall jag tala? Försök tajma där hemma hur länge det tar dig att prata. Ha hellre extramaterial än för lite! Lämna plats för frågor, men ha något att prata om ifall ingen frågar. Men välj gärna att prata om något som du brinner för - då är du mest engagerad och kan dra med dig publiken.

Och sen så där lagom klichémässigt - var dig själv. Vad är viktigt för dig när det gäller skrivande/din bok eller vad det är du valt att prata om. Bjud på dig själv. Och tänk på att hur ointresserad din publik än kan verka (t.ex. en stökig högstadieåtta en fredag eftermiddag...) så finns där alltid den där ena lyssnaren som suger i sig vartenda ord. Tala till hen.

Ja och apropå publiken: om det inte kommer nån (annan än en pliktskyldig bibliotekarie/bokhandlare/din mamma) och du helst vill sjunka under jorden och önskar dig till bortre Westeros - tänk på att alla varit där. Alla. Det är bara att bita ihop, berätta det du tänkt för den där ena åhöraren och se det som en övning inför kommande gånger. Plus att den där ena som verkligen kommit är värd att få det bästa du kan ge.

Så här tänker i alla fall jag. Men kanske jag har några kolleger som tänker helt annorlunda - hör gärna av er i kommentarsfältet!

4 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter Maria, det är verkligen ovärderligt! Nu känns det som jag har en bra bild av vad jag kan fokusera på i förberedelserna. Det ska bli spännande detta. :)

    Tack och bock!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra om jag kunde vara till någon hjälp, och lycka till! Det kommer att gå jättebra!

      Radera
  2. Jo, man behöver fundera på publiken, mycket. En annan konkret sak är att ha koll på utrymmet. Alltså talar man i en jomppasal eller i ett klassrum, bibliotekets aula eller ett hörn, en skrubb, ett auditorium. För det finns märkligt mycket man kan förhålla sig till om man får titta på utrymmet före man ska tala, om så bara tio minuter innan.

    Annars håller jag med dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra synpunkt! Det har jag själv egentligen aldrig tänkt på.

      Radera