2014-10-27

Den sociala introverten drar sig tillbaka

Ute stormar det. Inne sitter jag och är lugnare än på länge. Nu är höstrumban över. Igår var den sista mässdagen av den sista mässan. Inga fler intervjuer är inbokade, och bara några få skolbesök. I november skall jag på en veckolång skolturné i Norge, men det är långt dit. Igår, när jag kom hem från Helsingfors och kröp ur mässdressen och in i mina mjuka sköna hemmabyxor och en urgammal fleecetröja andades jag djupt in, och sen ut, och slappnade av.

Det har varit oerhört, otroligt roligt med alla dessa möten och fester och framträdanden. Och nu är jag väldigt trött. Jag är en social introvert - jag tycker om att umgås med folk, men i små doser. Och jag måste vila upp mig ordentligt mellan varven. Nu skall jag göra just det. Krypa in i min asociala bubbla och mest bara umgås med familjen. Och skriva. Jag skall trappa ner* på min närvaro i sociala medier - jag har spammat FB och Twitter och Insta med så mycket jagjagjag att jag mår lite illa. Blogga kommer jag att fortsätta med, men nu kommer den att handla mer om skrivande igen. Jag har ju tagit en paus från det under den mest intensiva perioden av utåtriktad verksamhet, och först var det skönt. Men den sista veckan har jag bara längtat efter att få sätta tänderna i projektet igen. Alltså, jag bävar samtidigt för det. Jag är full av tvivel: är det här rätt projekt? Kommer det att gå vägen? Får jag ihop det? Kommer nån annan än jag tycka att just dessa människors historia är intressant? Men jag längtar  efter det alldeles oerhört.

På skrivbordet framför mig står en bukett blommor jag fick vid prisutdelningen. Jag gläds över det som varit, och jag gläds över att nu få lufsa omkring och strunta i mässdress och lockar som skall hålla hela dagen och bara vistas bland orden. Det är ändå där jag är mest hemma.





*Men inte försvinner jag helt

3 kommentarer:

  1. Jag gläds över att du är tillbaka och skriver... Väntar med spänning på nästa bok. Har inte läst så många svenskspråkiga böcker på länge som denna höst. Anaché (2 gången) Maresi, Martrådar (andra gången för att nästa bok jag läser är fortsättningen), Kleptomania (som vi pratades om på Fantastika).

    Och alla varit helt suveräna... mera sånt här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt Kenneth! Ja, vi har verkligen haft en fantastiskt fin bokutgivning inom svensk fantastik på sistone.

      Radera
  2. Ha det riktigt fint i bubblan! Önskar en annan social introvert. :)

    SvaraRadera