2014-09-29

Post-mässe-wrap-up

Oj oj. Hemkommen från bokmässan och HUR kan något vara så roligt och givande och samtidigt så oerhört uttröttande? Jag är som en urvriden trasa, och nu är jag dessutom hemma med sjukt barn. Men jag skall försöka sammanfatta mässan i några ord och bilder (en del har redan förekommit på insta).

Före mässan var jag lite måttligt entusiastisk. Kände mig trött och hängig.

Och så kom jag till Göteborg. Min studiestad under fyra år, 1996-2000. Och nostalgin vällde in över mig. Jag blev på så gott humör och full av energi, och det bar mig sen genom alla tre mässdagarna.

Från mitt hotellrums fönster hade jag utsikt över två av de ställen jag bodde på i Göteborg, Ostkupan (den fula grå skyskrapan) och Olofshöjd.



Efter att jag lämnat av mina väskor på hotellet promenerade jag en sväng förbi Humanisten och andra bekanta ställen från studietiden. Som Poseidon och hans muskulösa rumpa!


På fredag hade jag två framträdanden på den finländska Arenan. De var välbesökta, och efteråt kom många fram och berättade att de lyssnar på Fantastisk Podd! Hurra, vi är så glada att podden hittat sina lyssnare. Jag fick också förmånen att luncha med min kollega och medpoddare Fredrik Persson.



Sen bandade vi in ett avsnitt av podde LIVE på SF-bokhandeln på stan. Jag hade svårt att låta bli att dregla. Två våningar fulla av fantastik i olika former! Jag ville bosätta mig där. Kan inte SF-bokhandeln göra lite som Shakespeare&Co i Paris och inrätta ett par bäddplatser för pilgrimer?



Poddarnas böcker stod framme!


På lördag var det dags för mitt stora seminarium med dessa superfina typer.




Seminariet Flickbilden i fantasy med Sara Bergmark Elfgren, Mats Strandberg, mig och moderator Johanna Koljonen (gammal skolkamrat till mig och all-round genialisk kvinna) går att se i sin helhet här. Tantasy FTW! Efter seminariet fick vi årets anteckningsbok som gåva. Mycket lägligt, jag har nästan slut på den förra :-)

På lördag hann jag själv lyssna på ett helt seminarium (mitt enda!) - Nene Ormes och Karin Waller gav lästips om episk fantasy.


Också på mitt eget sista framträdande var det fullsatt!


Sen signerade jag i SF-bokhandelns monter och hängde med min fina svenska förläggare Lena från Berghs. Och alla böcker utom en gick åt!



Jag hann med förlagsfester både fredag och lördag kväll och hade väldigt trevligt, men skippade allt efterfestande och vilade på hotellrummet istället. Mässan tröttar ut mig något ofattbart och på lördag fick jag dessutom den Onda Mässhuvudvärken. Eftersom jag på söndag inte hade några egna programpunkter valde jag därför bort mässan helt och hållet och hängde med Nene istället. Vi såg Vivian Maiers otroliga fotoutställning på Konstmuseet (se den om du bara kan!) och åt lunch på en uteservering och bara pratade. Det var precis what the doctor ordered.


Idag skall jag svara på mejl, betala räkningar och i övrigt läsa Zelda och annat som jag inhandlade på mässan (köpte kläder också! På BOKmässan! Men det är en annan historia).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar