2014-09-24

Bästa läsupplevelsen

Jag har just läst ut Castle Waiting, en serieroman som jag fick som hedersgästgåva på Fantastik 2014. Ben hade kommit ihåg att jag på Twitter sagt att jag inte läst den men att den såg intressant ut... Och så gav han den.


Det här är den underbaraste läsupplevelse jag haft på flera år. Det var första gången på evigheter som jag läst en bok som jag aldrig ville skulle ta slut. Som gjorde mig alldeles varm i hjärtat. Där jag bara ville fortsätta vistas i världen. Det är en vacker, oerhört rolig, ställvis spännande serieroman med underbara kvinnor i huvudrollerna, anekdotisk och egensinnig där alla möjliga element blandas friskt i en soppa som inte borde fungera men som verkligen gör det. Jag kan inte nog rekommendera boken. Jag, som inte riktigt hittat in i seriernas värld än! Men det här är en serie som gjord för mig. Den är dessutom vacker, och inte så där grotesk som jag tycker dagens serier är.

Och som tur finns det en volym till. Jag har redan beställt den. Tyvärr inte i samma upplaga, hoppas den jag får är lika vacker som del 1.

5 kommentarer:

  1. Roligt att du tyckte om Castle Waiting! Fast vem skulle inte kunna gilla den, Castle Waiting är en liten pärla som fler människor borde få veta om.

    Volym två finns nog i samma upplaga som den du fick, alltså utgiven av Fantagraphics, den går att köpa åtminstone på Book Depository: http://www.bookdepository.com/Castle-Waiting-Vol-II-Linda-Medley/9781606996331

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha! Det var nog den jag beställde, fast från Adlibris, jag trodde på nåt vis att det var en annan som var samma upplaga. Helt helt underbar! Hoppas den skickas snart!

      Radera
  2. Tack så mycket för tipset. Jag ska lägga ett inköpsförslag när jag jobbar igen på fredag.
    Har du hunnit titta på Fables än? Jag ska erkänna (och skrev kanske redan då) att det är en ganska ojämn serie såväl utseendemässigt som manus-dito. Tumregeln är att långa avsnitt är bra och snygga.
    Hursomhelst är de första båda albumen klanderfria vad jag vill minnas och väl värda all bekantskap.

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, skam till sägandes har jag inte läst Fables än...

      Radera
  3. Usch usch på mig, nu har jag ännu en bok på min ska-hinna-läsa lista...

    SvaraRadera