2014-08-16

Poddprat i vacker stad

Dagens utflykt gick till ett soligt Hangö. Aj aj att den staden sen är fin. Vi frågade oss, som vanligt, varför vi inte besöker den oftare?



Jag parkerade make och son på plagen och begav mig till Villa Tellina för att delta i publicistseminariets podcastpanel. Vi satt ute i solen och diskuterade poddar, sponsorer och utmaningar. Inriktningen var kanske lite mer på poddar som görs av journalister - varför vill de ha ännu en kanal att publicera sig i? Fantastisk podd är ju ganska annorlunda än många andra pratpoddar i och med att vi har ett så specifikt tema för podden, och i och med att vi är så många som deltar. Jag tror inte jag känner till någon annan podd som görs av sjutton personer (plus en jingelmakare och klippare). Dessutom är det en av de få "internationella" poddarna, som produceras i två länder. Det var roligt att utbyta erfarenheter med Ida från Till den som bryr sig och Peppe och Magnus från Vad har Peppe lärt sig. (Bonus: På Peppes blogg finns fina foton från torsdagens releasefest! Bonga mig bredvid min favoritsnygging Kaj Korkea-aho.)

Mina egna tankar kring poddar, helt lösryckt och sådär i allmänhet: Jag föredrar poddar kring specifika teman, och sådana som har ett verkligt innehåll. Poddar där folk snackar lite om sitt liv i allmänhet fångar inte mig. Men jag lyssnar gärna på Peppe, Writing Excuses, SF Squeecast mm. De bokpodcasts på NPR och BBC som jag förr lyssnade på har jag inte haft tid med på sistone.
Sen kom jag till en insikt som jag tänker blogga om lite senare. Temat är såpass kontroversiellt att jag skall sitta på inlägget till måndag, tror jag, innan jag publicerar det. Så jag har en chans att ångra mig.

Efter lunchen sprang jag på min stora idol. Ni förstår att det gjorde mig lite knäsvag. En mycket bra utflykt på alla vis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar