2014-08-12

Lästips

En av sommarens bästa läsupplevelser var Bring Up the Bodies av Hilary Mantel. Så jätte jätte bra. Vilket språk hon har. Och vilken förmåga att bygga upp spänning fast man vet hur det kommer att gå. Boken handlar alltså om Thomas Moore, rådgivare åt Henry VIII, han med de många fruarna. Den är den andra om Moore, och lika bra som ettan, Wolf Hall. Jag är nu mycket sugen på att läsa något annat av Mantel - men den där borde-läsa-högen bara växer och växer. Igår och idag har jag röjt plats i bokhyllan i mitt arbetsrum för att få plats för alla de bokhögar som vuxit upp på lediga ytor. Nu åkte allt handarbete in i garderoben, och författarexen av mina böcker in i förrådet. Två lediga hyllor blev det - och de fylldes genast upp. Snart kan det hända att jag - flämt! - måste börja göra mig av med böcker... Hittills har jag inte gjort det en enda gång i mitt liv. Det känns som helgerån. Men jag vill inte heller bli en hoarder som inte kommer fram till sin säng pga alla böckerna.

4 kommentarer:

  1. Men du har väl plats och tid för de här tre stycken 500 sidors fantasyböckerna som jag slukar just nu? Kan ej sluta läsa dem. Kristin Cashore heter författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. So many books, so little time and space...

      Radera
  2. Ah, känner igen mig i platsbristen och i rädslan för att bli en hoarder... men det är inte lätt att göra sig av med böckerna.

    Vilket fantastiskt omslag Maresi har! Jag har inte sett det förrän nu. En förtrollande och fascinerande bild. Bäst att göra plats för en bok till i hyllan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack! Jag trodde jag hade visat omslaget här på bloggen, kanske jag glömt göra det?

      Radera