2014-06-02

Boklista

BOKLISTA jag stal av Peppe.

Snabbläsare eller långsamläsare?
De facto läser jag ganska långsamt. Främst för att jag sällan kan hålla mig till en bok i taget.
Tegelstenar eller tunnisar? Både och. Det beror nog helt på berättelsen och vad den kräver. Visst gillar jag långa böcker, men det är inget självändamål. En av mina favoritfantasyböcker är A wizard of Earthsea som inte är särskilt lång.
Bibliotek eller bokhandel? Blir nog bibba. Ingenstans känner jag mig så hemma som i ett bibliotek.
Ljudbok eller e-bokLjudbok. Har ännu inte läst en enda e-bok i mitt liv! Men ljudböcker är jättebra att städa, promenera, köra eller sy till.
Inbunden eller pocket? Same same. Spelar ingen roll.
Vampyrer eller spöken? Just spöken har förekommit väldigt lite i min läsning, så jag säger spöken! Det vore nåt nytt.
En i taget eller slalomläsning?
Slalom. Oh so mycket slalom. Mitt stackars nattduksbord dignar av alla böcker jag läser på en gång.
Nytt eller gammalt?
Både och, men mest nytt nog. Klassiker brukar tyvärr göra mig besviken.
Bokmärke eller hundöra?
Bokmärke!! Alla som gör hundöron hamnar rakt i bibliotekariens helvete.
Snacks eller godis?
CHOKLAD. Gärna NU.
Biografier eller memoarer?
Både och. Läser en otroligt intressant biografi över den sista kejsarinnan av Kina just nu.
Skräck eller chicklit?
Chick lit, om vi nu skall använda den trista benämningen. Böcker om kvinnor skrivna av kvinnor? Nämen klart att det måste finnas en speciell
etikett för det. Det kan ju inte bara vara litteratur.
Soffan eller sängen?
Ja tack.
Inne eller ute?
På sommaren i hängmattan. På vintern i min stålgrå Enterprise.
Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
Engelska.
Poesi eller prosa? Prosa.
Kvinnliga författare eller manliga författare?
Brukar faktiskt sällan fundera på författarens kön. Men om jag tar en titt i min fantasyhylla är de flesta av kvinnliga författare.
Boken eller filmen?
Boken. Jag har till och med the t-shirt to prove it.
Kokbok eller Bakbok? Kokbok. Eller nä, bakbok. Eller... äh jag vet inte. Båda.
Kärlek eller spänning?
Båda, tror jag. Skriver gärna med båda ingredienserna också.
Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade. Oj, jag har världens uslaste minne, omöjligt att säga. Jag vet att jag läste en massa Jules Verne och Dumas på femman, men är inte säker på om det är de första.
Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom: Jag erkänner alltid min brist på den punkten.
Jobbigaste bok jag läst: Paolinis två sista :-)
Bästa barnboksförfattaren: JAG! Oh yeah, I just did.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar