2014-05-11

Mors dag

Detta är den första morsdagen som jag inte tillbringar med min son. Men medan jag är i Grekland får han vara mycket tillsammans med sin farmor och sin mormor. Därför vill jag denna morsdag skriva lite om det finaste min mamma gett mig.

När jag var liten fick hon mig alltid att känna att jag duger precis som jag är. Trots att hon inte följde dagens råd att aldrig säga att ett barns teckning är fin, för då blir ju prestationen det viktiga, så blev resultatet aldrig det som det varnas för nu: att barnet bara känner att det duger om det presterar. Jag visste att mamma tyckte att allt jag gjorde var fint - och att jag var bra, också om jag inte gjorde ett skvatt. Jag har alltid varit en överpresterande flicka som velat vara duktig, men jag tror ärligt att det ligger mer i min egen natur (och kanske i samhällets förväntningar på hur flickor skall vara) än något jag fått med mig hemifrån. Det finns en grundtrygghet i mig som gör att även om folk sårar mig, eller tycker att jag gjort nåt dumt eller dåligt, så påverkar det inte min självbild. Jag blir ledsen, kanske skäms jag, men jag tycker aldrig att jag själv är dålig. Och när jag talar med vänner så inser jag att detta inte alls är en självklarhet. Hos många finns inte den trygga bas att stå på som jag fick med mig hemifrån.

Så idag på Mors Dag vill jag tacka min mamma för att hon lärde mig tycka om mig själv. Måtte jag kunna lära min son detsamma. Med en sån skatt i ryggsäcken kan man tackla nästan vad som helst då man beger sig ut i världen.

3 kommentarer:

  1. Vad fint! Jag känner igen mig i det här, dvs grundtryggheten. Den kommer nog till mycket stor del från föräldrarna och särskilt också min mamma :)

    SvaraRadera
  2. Älskade barn. Jag blir rörd! Och glad över att du ser mig så, att jag kunnat ge dig det jag velat ge dig. Det jag själv fick med mig hemifrån. Och mitt fantastiska barnbarn visar helt klart att du kan ge detsamma vidare till honom. Tack för morsdagsorden!

    SvaraRadera
  3. En gåva jag skulle unna alla!

    SvaraRadera