2014-05-29

Helg-gnäll

Warning: Rant.

Alltså. Jag blir galen på alla dessa idiotiska helgdagar under våren. Nu är det igen en röd dag på en torsdag. Och vårt dagis har i vanlig ordning stängt inte bara idag utan också på fredag, precis som för ett par veckor sedan. Före det var det påsk, och fem dagar ledigt. Eller, "ledigt", hur man nu tar det.

Mitt jobb bli oerhört upphackat av det här. Veckor där jag vet att jag bara får jobba tre dagar känns det som att jag inte kan komma in i skrivandet över huvud taget, så dit far en hel arbetsvecka. Den tredje denna vår. Jag blir så vansinnigt frustrerad. På Leros lyckades jag skriva, sedan dess har det inte alls gått. Det kommer också allt mer av det där "andra" in och distraherar, det som hör till jobbet men inte är själva skrivandet, och jag klarar just nu inte av att hålla allt det andra kort och prioritera det kreativa. Då halkar jag så mycket efter med allt möjligt administrativt som också är viktigt.

Jag tycker absolut att det är viktigt att barn får vara hemma från dagis ibland och inte bara förvaras där året om. Men jag skulle vilja att dessa lediga dagar gick att ta ut när det passar familjen och inte när det passar samhället. Till exempel när det passar in i föräldrarnas jobb, eller när det är fint väder, och inte som nu när det plötsligt är höst ute och man går omkring inomhus och trampar varandra på nerverna. Ja ja, det begriper jag väl att det samhälleligt inte funkar så. Men jag önskar att det gick.

Slutgnällt för idag.

2 kommentarer:

  1. Kan känna igen det där. Och lovar att det förändras. Fast det tar ju tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inget TÅLAMOOOD som treåringen brukar gasta.

      Radera