2014-04-17

Påsk, pasha och en kanin

Nu tar jag påsklov! Det utlovas fint väder och vi skall vara lite här och där och både umgås med släkten och njuta av uteliv. Men först skall jag laga pasha. Det är en traditionell ryskortodox påskefterrätt och receptet jag använder kommer från min ryska släkt och har följt med i generationer. Och OBS alla finlandssvenska tidningar och annonsörer, det heter PASHA inte PASCHA* som är något helt annat och oätligt... Pasha är det ryska ordet för påsk.

Familjereceptet på pasha finns i min eminenta kokbok, men jag tänkte att som påskpresent delar jag med mig av receptet här på bloggen. Hoppas det går att läsa!

Glad påsk och ät och läs och varen glada!






*I'm looking at you, Västra Nyland och Prisma...

2 kommentarer:

  1. Intressant! I det recept som jag använder värmer man upp blandningen i en kastrull och häller därefter den i en form och låter stå över natten. Och det där med apelsin var också en nyhet för mig. Måste definitivt testa ditt recept i något skede! (Jag har fått mitt recept av min mamma, varifrån hon i tiderna fått det vet jag inte, men gissar att receptet härstammar från någon finländsk tidning från 70-talet, eller när pashan nu blev mer allmän här i Finland.)

    Glad påsk!

    -Ben-

    SvaraRadera
  2. Jag äger ju faktiskt boken och slog upp det. Jag fastnade lite på formuleringen "klä en pashaform med gasväv (fuktad)". Lite över min nivå.
    Det låter kul och spännande, kanske rentav gott. Men får nog vänta till ett år då mat inte ska kastas ihop.

    Jag hoppas andra har bättre tur med detta och önskar en glad påsk.

    U.J.

    SvaraRadera