2014-03-24

Telefonlös och taggad

Idag glömde jag telefon, anteckningsbok och - flämt! - pennan hemma när jag förde till dagis och sen kom till mitt externa arbetsrum. Telefonen klarar jag mig bra utan, men det andra!

Igår kväll läste jag i Booklife som jag lånat av Jenny. Där skriver Jeff Vandermeer ungefär att man inte skall låta något av det yttre krimskramset som fin anteckningsbok med kalvskinnspärm eller just den rätta pennan komma mellan en själv och skrivandet. Allt duger, för det handlar bara om orden.

Så så skall jag tänka idag. Det handlar bara om orden. Jag hade även i övrigt tänkt ha en riktigt intensiv skrivvecka denna vecka, för nästa vecka är fullproppad med skolbesök men just denna vecka har jag ingenting annat som pockar på min uppmärksamhet. Min plan var att ha telefonen på tyst, och kolla mejl bara några gånger per dag och riktigt på allvar gå in i texten. Så nu blev det bara ännu strängare än planerat.

Jag kanske borde ge Det Nya en tag nu. För jag har de facto - vågar jag säga det - över 17 000 ord ihopskramlade redan. Det verkar som om detta är på väg nånstans. Även om jag fortsätter att låtsas som om jag leker.

Kanske det räcker som tag. Det Nya. Jo. Så får det bli. En hemsk, opraktisk tag.

2 kommentarer: