2014-03-03

Nätfastan - hur gick den?

God måndag på er!
Nu skall jag försöka summera min nätfasta och Month of Letters. En del av mina erfarenheter kom redan fram i kolumnen jag länkade till, men i korthet gick månaden ungefär så här:

I början var jag strikt med både nätfasta och brevskrivande. Jag skickade ett brev varje (var)dag och höll mig borta från nätet. Sedan började det bli lite slappare det där med att inte kolla FB och bloggar, men i och med att jag inte skrev något själv, och inte kommenterade något, fanns inte behovet av att kolla samma blogg eller FB tiotals gånger per dag för att se om jag fått svar. Sen slog jag sönder min telefon när jag var på sportlov, och då blev jag verkligen bortkopplad från nätet. Kollade mejlen en gång om dagen.

Vad gjorde jag då istället?
Skrev varje morgon utan att gå in på nätet först. Kunde skriva koncentrerat, eftersom ingenting annat drog i mig. Skrev mer, och bättre. Saknar de dagarna.
Läste mer.
Såg mer på TV, och virkade.
Hittade tillbaka till glädjen och experimentlustan i matlagningen (se gårdagens inlägg).
Kände mig friare och mindre fången i mitt eget beroende.
Kände mig ensammare och mer bortglömd.

I slutet av månaden blev det inte många brev skrivna, men det gör ingenting. Jag skrev fler än jag annars hade gjort en vanlig månad, och det är huvudsaken för mig. Jag fick också två brev som jag inte hade fått utan MoL. Ett av en bloggläsare och ett av en vän jag inte sett på flera år. Mycket roligt!

Summering: Jag vill egentligen inte vara borta från nätet. Nätet i sig är inte av ondo. Mina vänner finns där. Mitt arbete finns där. Men jag önskar jag kunde använda det med måtta, så att jag styr min användning i stället för att känna mig själv styrd och kontrollerad.

8 kommentarer:

  1. Alltså det kan vara så svårt det där! Att hitta en balans... för mig har det nog hjälpt en del att man får meddelanden på telefonen när det kommer svar på något man skrivit. Går inte och kollar efter svar. Sen gör jag så att jag har telefonen på ljudlöst när jag inte vill höra plingen, och sen kollar man allt på en gång när man ger det tid. Men ibland måste jag också ta helt "ledigt" för det känns överväldigande med all information som man får. Känner mig inte direkt kontrollerad av det, snarare utmattad kanske. Så det är som tidvatten på något vis. Man tar ett steg in i det ibland när lusten att vara med i flödet ökar, och sen drar sig tillbaka ibland när man vill vara i fred. Kanske det uppstår någon rytm där till och med. Men det är inte alltid friktionsfritt... Just nu har det funkat bra för mig dock. Tror att det är för att jag har så mycket korta deadlines för tillfället som man måste fixa innan man kan "slösurfa" lite. + att jag blir lite mer introvert under vissa tider och helt enkelt inte har lust att kommunicera med andra :)

    Har du förresten läst Jeff VanderMeers bok Booklife? Han skriver precis om det här hur man som författare kan balansera skrivande och nätnärvaro... jag har den om du vill låna något tag! Fast jag antar nog att det inte finns något nytt i den som du inte redan är medveten om... men som inspiration till att hitta en balans så kan det ju vara bra att läsa om andras erfarenheter och system.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är egentligen väldigt introvert. Det förvånar mig fortfarande att jag bloggar :-)
      Och boken lånar jag gärna! Låter mycket läsvärd.

      Radera
    2. vi ska se när jag lyckas leverera den åt dig... på väg på det där fantastikevenemanget i Karis om ett par veckor förresten??

      Radera
    3. Det är säkert det, men har fått så lite info om vad och hur och när jag ska vara där så jag hunnit glömma vad det hette!

      Radera
    4. Där skall jag vara! Då kan vi ju ses. Kommer du kanske hem till oss en sväng också?

      Radera
  2. Min nätfasta gick sådär.
    Betyg 3 av 5 tror jag.
    Men jag skrev ganska många brev och det var väl själva grejen.
    Och dessutom fick jag brev!
    Roligt.
    Jag fortsätter brevskrivandet även efter februari.
    Och försöker att inte fastna helt i nätet.
    För det finns ju så mycket annat att fastna i :-)
    Matlagning, böcker, våren ... :-)

    SvaraRadera