2014-03-01

Matlördag

Som man kanske kan utläsa av förra inlägget så har jag under min frånvaro blivit riktigt intresserad av matlagning igen. Jag har varit en ivrig matlagare förut, jag har ju till och med gett ut en kokbok. Men sedan jag fick barn har matlagandet hamnat på undantag. Det har mest handlat om att få mat på bordet som helst varit hemlagad, och som alla i familjen äter. Men nu har sonen blivit större och äter det mesta som vi äter (utom starka kryddor) och jag har mer tid och energi. Dessutom har jag bongat Jamie Olivers 15-minute meals på TV. Jag har gjort några av dem efter mina anteckningar från TV-programmet, och av maken fick jag till födelsedagspresent kokboken som hör till serien. Det är verkligen väldigt bra recept. Det är rent otroligt hur mycket smak Jamie lyckas proppa in i mat som man ändå tillreder mycket snabbt (fast ingen i hela världen utom Jamie kan göra recepten på 15 minuter. Ingen.). Mycket gör han det tack vare rätt dyra ingredienser - eller ingredienser som är svindyra i Finland, som färska örtkryddor - men sanningen är att det blir väldigt gott. Idag gjorde jag den godaste mat jag gjort hemma på flera år. Hälften av receptet var helt Jamies förtjänst. Svårt var det inte heller, och alla åt (inklusive treåringen) tills vi nästan sprack.

Jag tillagade en hel kyckling i ugnen i en dryg timme på 200 grader. Den hade jag gnidit in med en egenpåhittad kryddblandning: saffran, koriander, salt, rökt paprika, spiskummin, lite kanel och lite nejlika. Jag ringlade lite olivolja över och öste kycklingen ett par gånger så skinnet blev riktigt krispigt.

Till det gjorde jag en salsa, en sås och en couscous enligt Jamie. Han gör egentligen helstekt fisk till, men jag hittade ingen bra fisk utan gjorde kyckling istället. Salsan, couscousen och såsen skulle passa utmärkt även till något vegetariskt.

Salsa: Kör 1 inlagd citron, 6 st inlagda grillade paprikor, 70gr torkade ekologiska aprikoser och ett knippe koriander i en matberedare. Häll i en skål och pressa i saften av ½ granatäppel. Denna sås var verkligen otroligt smakrik och god!!

Sås: Yogurt + harissa + rosenvatten enligt smak. Vi insåg att egentligen behövs inte yogurten alls - man kan blanda harissa med rosenvatten i en skål och ha till.

Couscousen: Koka enligt instruktioner på förpackningen. Jag kokade den med lite grönsaksbuljong och salt. Fluffa upp med gaffel, häll upp på ett fat och slå ut kärnorna ur ½ granatäppel över. Dekorera med korianderblad.

Vansinnigt gott blev det. Jag hade dessutom gjort fruktgelé med vispgrädde till efterrätt (det enda sonen inte åt. Han åt bara grädden.).








4 kommentarer:

  1. Ser farligt gott ut!

    SvaraRadera
  2. VAR köpte du rosenvattnet? Jag har också, men sånt som är tänkt att spraya i ansiktet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag skulle komma ihåg! Minns att det fanns apelsinblomsvatten också som jag nu ångrar att jag inte köpte. Stocka? Ruohonjuuri kanske?

      Radera