2014-02-07

Vad är det jag menar?

Jag vet att jag egentligen skall fotoblogga om jag alls bloggar, men jag måste bara berätta om en lustig grej.
Just nu får jag med oregelbundna mellanrum frågor av min finska översättare som jobbar med Maresi. Och hon frågar ofta kring sådana detaljer som så att säga utgör "backstory" så att hon skall förstå vad det är jag menar. Till exempel fick jag idag en fråga kring den "hårhätta" som nämns. Det står att den innehåller stoppning, och det kanske inte är helt enkelt att förstå vad jag menar. "Hur ser den ut? Och vad är det för stoppning?" frågade Marja, helt berättigat. Så då fick jag ta reda på det. För det visste jag ärligt talat inte.
Jag vet inte allt om allt som nämns i mina böcker. Inte alls. Men blir jag tillfrågad hittar jag oftast efter en stund ett svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar