2014-01-14

Tre förlag

Nu får jag då äntligen berätta, att Maresi utkommer samtidigt på tre förlag: Schildts&Söderströms, Berghs och finska Tammi. Tammi var före jul förteget med nyheten, eftersom tidtabellen för dem är rätt pressad - de spikar sin höstlista mycket tidigt och det var osäkert om Maresi skulle hinna med. Men förläggaren och redaktören var så förtjusta i boken att de insisterade på att få med den på höstlistan 2014 :-) Och det gör ju mig oerhört glad. Hittills har de finska översättningarna utkommit 1-1½ år efter den svenska utgåvan. Jag tror att en simultan utgivning är väldigt bra för bokens synlighet.

Så omslagsmötet hölls i samråd med Schildts&Söderströms och Tammi. Vi diskuterade alla möjliga möjligheter och nu skall en grafiker jobba med några förslag som jag borde få se redan i slutet av månaden! Jag är ohyggligt nyfiken på hur det blir. Och jag kan inte ännu riktigt förstå att boken faktiskt utkommer på tre förlag på en gång. Det känns nästan lite för stort.

10 kommentarer: