2014-01-13

Tidspiraten!

Jag har massvis som jag vill berätta om från fredagens omslagsmöte, men allra först måste jag visa vad jag på mötet fick i min hand:


Tidspiraten är äntligen här! Mitt första läromedel. Jag har skrivit lite mer om processen kring läromedlet bland annat här. Det är alltså frågan om ett läromedel i historia för lågstadiets femmor och sexor - men ett skönlitterärt läromedel. Vi får följa Lukas, Ella och terriern Caesar på en fartfylld och stundom farofylld resa genom tiden, från Tvåflodslandet 3000 f.Kr. till Finland på 1990-talet. När jag besökt skolor och berättat om boken har både elever och lärare visat stort intresse för den - jag hoppas den är en framgång också då den används i klass. Jag har fått lära mig skriva på ett helt nytt sätt, i nära samarbete med en referensgrupp av lärare och en hel massa experter. Förhoppningsvis får jag i framtiden chansen att skriva fler läromedel och dra nytta av min kunskap. En nyskapande läsebok vore drömmen!Men varför inte biologi, eller... Möjligheterna är många.

Jag tror att boken kommer att finnas till salu också i vanliga bokhandlar. Åtminstone går den att beställa på Adlibris (dock står den som "ännu ej utkommen", den har inte hunnit ut i handeln från lagret än). Så vem som helst kan lära sig mer om världshistorien :-)

2 kommentarer:

  1. Min dröm är att någon gång få illustrera en biologibok, eller iaf något med natur, eller människokroppen vore också häftigt! Skriva dem är jag dock inte så intresserad av :)

    Jag ska nog skaffa den här till barnen! (fast det kan ju hända att de har den sen i skolan, äldsta har c. 3 år kvar till rätt ålder).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningen är ju att den skall leva kvar i skolan i decennier! (Min förhoppning, iaf.)

      Radera