2014-01-07

Researchträsket

Det är länge sedan jag gjort research. En del har jag ju gjort som journalist och en del som författare, men aldrig i den omfattning som nu. Och det är knepigt! Svårt! Plötsligt är allt intressant och jag hittar hela tiden mer och mer material och fler böcker jag borde läsa. Varje sida jag läser pekar vidare till fler saker jag borde ta reda på. Mina akademikervänner skrattar säkert rått och är vana vid detta - hur gör ni för att avgränsa? För att besluta vad som är viktigt och vad som inte är det? Ge mig tips!

2 kommentarer:

  1. Tänkte ju kommentera på det här (men höll på att glömma)!

    Det som ältas vareviga gång jag går på forskarseminarier är att det är syftet som styr avgränsningen. Syftet brukar formuleras som ett påstående: forskningens syfte är att visa att en sak ligger till på ett visst sätt på grund av något annat. Sen ställer man frågor kring hur syftet ska kunna uppnås, och genom att svara på de frågorna kommer man åt vilket material man behöver eller vilken forskning som behöver utföras (vilken kunskap man behöver för att kunna svara på frågorna och uppfylla syftet).

    Nu försöker jag hitta på ett sätt att flytta över det till litterärt skrivande (brasklapp: har inte försökt formulera det här förut): Syftet kan kanske inte sammanfattas på samma sätt som i vetenskaplig forskning, utan man har ofta ett övergripande tema eller ämne som kan sammanfattas i en eller ett par rader (typ: romanen handlar om hur människor från olika kulturer kan förstå varandra, eller något liknande). Tänker mig att man då kan fråga frågor kring det: hur kan man visa det, med vilka exempel, vilken kunskap behövs om miljö och karaktärer för att uppfylla det syftet? Kanske man då kan komma fram till vilken research man behöver göra och avgränsa lite.

    Does it make any sense?

    Tycker själv att det här är det absolut svåraste i forskning, har en tendens att vara intresserad av allt... men himla bra att jag försökte svara, för tror jag hade lite nytta av att tänka på det här själv nu också i mitt skrivskede...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättebra tips! De hjälper mig också nu då jag måste fundera kring vad syftet med min berättelse över huvud taget är.

      Radera