2014-01-30

Presenting: Fantastisk podd

Jag har länge lekt med tanken på att göra en podd. Jag lyssnar en del på podcasts, framför allt Writing Excuses, SF Squeecast och Peppes podd, och tycker att poddar är en av de riktigt trevliga sidorna av den nya tekniken. Med en bakgrund inom radion har det för mig känts naturligt och lockande att ge mig ut i podd-etern. Någon gång för länge sedan kastade Jenny och jag idén mellan oss, och jag har diskuterat möjligheten också med min man. Men under Swecon i höstas var vi plötsligt ett stort gäng fantastikförfattare från Finland och Sverige som började diskutera en gemensam podcast. Sagt och gjort! Tack vare de möjligheter som FB, Dropbox och andra plattformer ger för samarbete som inte kräver att man fysiskt befinner sig på samma plats har vi kunnat koordinera en gemensam podcast: Fantastisk podd. Podden kommer att kretsa kring skrivande, skräck, fantasy och science fiction.

Vi är fyra grupper: Grupp Finland, Grupp Stockholm, Grupp Malmö och Grupp Västkusten, som kommer att turas om att producera en podcast varannan vecka. Medverkande i de svenska grupperna är Nene Ormes, Kristina Hård, Karin Tidbeck, Susanna Nissinen, Stefan Hagel, Fredrik Persson, Pål Eggert, Susanna Björnberg och Peter Bergting. Mer info om samtliga medverkande hittar du här.

Grupp Finland inleder med det första avsnittet. Mia Franck, Hannele Mikaela Taivassalo, Jenny Wiik och jag presenterar oss själva och diskuterar vad vi kämpar med för tillfället. Lyssna, kommentera, och dela vettja!

(Och ja, detta är det "hemliga" jag mumlat om på sistone :-) )

7 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Äh, SÅ spännande och fantastiskT skulle det stå. Jag har ju inte lyssnat på den än. Men jag ska!

    SvaraRadera
  3. Kul :-)

    Jag ska lyssna.
    Resten av familjen lyssnar på poddar hit och dit.
    Och jag har inte hittat min.
    Nu har jag det.
    Tack :-)

    SvaraRadera
  4. Hoppas den tilltalar! Och tack för att ni lyssnar!

    SvaraRadera
  5. Vad roligt! Lyssnade med stort nöje på första delen av podcasten! Ser fram emot framtida postcastar! Tack!

    SvaraRadera
  6. Oj, fantastiskt, ska ladda ner o lyssna i min lilla leksak. Det passar perfekt, lyssnade just ut en bok i morse:-)

    SvaraRadera