2014-01-09

Hur många har jag sålt?

Jag fick idag frågan hur många böcker jag sålt. Svaret är enkelt: Jag har ingen aning. Jag kan inte ens gisstimera något. Jag har utkommit med fem egna böcker hittills. Tre av dessa har utkommit på finska, en också på danska. De flesta har utkommit i två eller tre upplagor, både på svenska och finska. Arra finns dessutom som pocket. Jag minns upplagornas storlek ytterst vagt, och så vet jag ju inte hur mycket som sålts av den senaste upplagan av varje bok. Det skulle ta mig timmar av detektivarbete bland mina papper för att ens komma fram till en estimering. Kanske detta är något man som författare borde ha bättre koll på - för det är ju en del av jobbet, helt krasst. Men jag har inte begripit att göra det, och nu känns det som att det är för sent att ta tag i det. Istället kan jag leva i en rosenröd illusion om att jag sålt tiotusentals och åter tiotusentals böcker...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar