2013-12-12

Böcker jag inte glömt

Det har gått ett meme på nätet som går ut på att man skall lista de tio böcker som stannat kvar hos en långt efter att man läst dem. Här är ett slumpmässigt urval av mina, i ingen speciell ordning:

Anne på Grönkulla
Den oändliga historien
Trollkarlens slott
The Fault In Our Stars
Fragile Things
Bluebeard's Egg
The Red Garden Narnia-serien
Människor och fåglars vingar
Det lilla huset i den stora skogen
Sagan om Ringen

Det finns såklart fler, det här är bara de som kom till mig denna torsdagsmorgon. Dessa böcker, och vad det var som fick dem att göra intryck på min själ, är vad jag skall tänka på nu när jag tar itu med "Sagan". Jag skulle gärna vilja veta vilka era tio böcker är - lämna en kommentar med en lista eller länk!

6 kommentarer:

  1. Detta är nog en rätt så knepig fråga. Men utan att större fundera på saken så min litterära smak har formats har en hel del böcker. Men en topp 10 lista skulle nog kanske se annorlunda ut om jag funderar över den. Så här direkt ur hatten är den sån här: (ingen speciell rangordning)
    1. Ester Ringnér-Lundgrens böcker om Kvirre och Hoppsan. (en rad böcker om Troll som jag ännu i denna dag minns)
    2. Robert A. Henlein; Egen rymddräkt finnes. En då i mitt tycke väldigt spännande bok om en ung pojke och hans resa genom rymden. När jag läste den som ung var detta riktig Sence of Wonder.
    3. J. R. R. Tollkien; Sagan om ringen och Bilbo - En Hobbits äventyr. Det som är rätt så kul är att jag har ett vagt minne om bokpärmen till den bok jag läste att den hade en bild av en tjock man i gula byxor som stod och rökte en lång pipa och att boken hette någon som Humpen eller Hompen eller dylikt.
    4. Ernst Hemmingway; Den gamle och Havet. Hör till mina top 10 böcker jag någonsin läst. En helt fantastisk berättelse som jag kan läsa om och om igen. Mycket fantastik i denna realistiska berättelse om en gammal man som kämpar för sitt byte.
    5. Tove Jansson; I synnerhet Kometen kommer och Muminpappans memoarer. Behöver knappast en större presentation.
    6. Marion Zimmer Bradley; The Mists of Avalon. Bocken som fick mig intresserad av att läsa fantasy igen. (hade en lång paus där jag endast läste science fiction) En mycket fascinerande bok om Kung Arthur från ett helt nytt perspektiv.
    7. China Mieville; Perdition Street Station. En book som fick mig att omedelbart efter att jag läst boken vilja läsa den på nytt för att få ett grepp om vad jag lästs. En fantastisk New Weird Fantasy. (författaren har inte skrivit en dålig bok någonsin. En dålig China Mieville är bättre än många andra författares mästerverk)
    8. Philip K Dick; Mannen i det höga slottet. Första alternativa historien som jag läst. Mycket intressant historia om hur Tyskarna vann WW2 och invadera USA.
    9. Ian M Banks Culture böckerna. En serie jag fått upp ögonen för nu på äldre dag... och dess mera jag läser av dessa böcker dess bättre blir dem. Mina personliga favoriter är Inversions, Mater och The Player of the Games
    10. Matthew G. Lewis - Munken. Den här boken dök upp här utan egenligen något att fundera över. En gammal gotisk skräckberättelse om munken Ambrosios och hans besatthet av en kvinna och hur han gör en affär med Djävulen... För mig personligen är detta en av de bästa skräckhistorier jag läst... kanske för att det är den jag minns bäst... det säger redan ganska mycket.
    Sen finns det ju så klart alla de där böckerna som man BÖR LÄSA. Frank Herberts Dune, Isaac Asimov Stiftelsen, Kim Stanley Robinson Mars trilogin osv osv. Det finns allt för mycket bra böcker för att göra den till en topp lista. Men dessa var de böcker som dök upp så där bara.
    Man borde kanske ha en litteraturkväll någonstans om fantastik där alla kunde prata om några av sina favoritverk och vad fantastik i allmänhet betyder för en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande lista! Ja min var ju alltså ingen top-tio-böcker utan bara böcker som dröjde sig kvar, som man inte genast glömde.
      Mieville och jag går inte ihop. Jag har läst UnLunDun utan att alls bli medryckt eller fascinerad, och Kraken kom jag aldrig igenom.
      Blev nyfiken på Zimmer Bradley!

      Radera
  2. Också min lista kan man vända och vrida på och definiera hit och dit men vi slår till såhär så är det åtminstone en lista. Ingen större ordning heller men det är ändå den ordning jag kom på dem.


    1. Narnia-serien. Kommentar överflödiga. Kommentarer har dessutom lämnats i flera omgångar tidigare.
    2. Kvirre och Hoppsan. Jag kan inte svära att de skulle hamnat på min lista annars men nu när de nämnts kan jag inte förneka hur mycket de betytt för mig. Mina två första skrivförsök var fria avskrifter av sekvenser i böckerna, dubbade till dikter.
    3. Fantomen på Operan av Gaston Leroux.
    4. Cnattingius: Det magiska spelet. Det är inte så mycket barnfantasy på den här listan som det kanske borde vara men den här minns jag ännu känslan av. Som vanligt var jag väl egentligen lite för gammal för den.
    5. Seder och bruk vid livets slut. av Lars Bondesson. En saklig faktabok som genom sina många märkligheter hört till de roligaste böcker jag läst. (Ganska hög fantasyresearchfaktor om man så vill.) Några guldkorn finns här: http://101ord.blogspot.se/2010/08/vad-master-dick-inte-larde-oss.html
    6. Ett fall med Dunder & Brak. grönryggad ungdomsdeckarserie av Hans-Eric Hellberg. Som vanligt var jag nog för gammal och böckerna är rätt proggiga på sitt sätt men humorn har märkt mig för livet.
    7. Hamlet. Skulle kunna sagt Pygmalion också för det är ett drama som jag ständigt återkommer till och identifierar mig med olika personer olika år men den har i första hand kommit till mig som film och scendrama. Hamlet däremot är en stark läsupplevelse jag fått genom skolan.
    8. Peter Englunds Brev från nollpunkten. Otäckt och andlöst spännande trots att man hela tiden vet hur det går. Till stora delar läst i omvänd ordning när jag fastat i någon text på författarens hemsida eller bläddrat i boken.
    9. Familjen bra. Läsdrama av Joakim Pirinen som även gjorts på scen och som radioteater. Kanske mest känt från skrivhandledningar eftersom det bryter en konvention genom att vara helt konfliktfritt men det bör läsas, inte bara läsas om.
    10. Slutligen bör jag nog säga Robert Louis Stevensons Skattkammarön. Dels är det en tidig och stark läsupplevelse och dels har jag ägnat en rätt stor del av det här året åt att assistera lite i ett bokprojekt med avstamp i denna sjörövarroman.

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk, två med Kvirre och Hoppsan på sin lista! Vilket roligt sammanträffande.
      Jag borde nog ha Narnia på min lista också. Stryker härmed The Red Garden och ersätter den med Narnia. Sådär.

      Radera
  3. bra grej! jag listade ett antal böcker på min blogg! och en av dem, nr 10, undrar jag om du möjligtvis kan hjälpa mig med titeln på boken jag tänker på och minns som en otroligt spännande uppevelse?

    SvaraRadera
  4. Roligt! Jag har funderat jag också, och några på din lista finns på min egen, funderade vidare och kom ihop med en lista: http://havsdjupens-sal.blogspot.se/2013/12/bocker-som-stannar-kvar-bocker-som-inte.html

    SvaraRadera