2013-12-10

Året som gick

Jag brukar göra tillbakablickar lite senare i december, men eftersom jag har så lite att blogga om i övrigt just nu får dagens inlägg bli en tillbakablick på året som gick.
Det har varit ett riktigt fint år. Visst har det haft sina dalar, men många toppar också. 2013, jag skulle säga att du gjorde bra ifrån dig.
Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut?
Ja, flera saker. Blev Alma-nominerad till exempel! Och fick ett svenskt förlag! Deltog i Swecon! Blev utgiven i en antologi! (Mycket bra julklappstips förresten. Köp köp!)

Dog någon som stod dig nära?
Nej, gudskelov inte i år.
Vilka länder besökte du?
Det blev visst bara Sverige i år. Men å andra sidan besökte jag Sverige hela tre gånger - Visby, Stockholm och Malmö/Lund. Nå, jag flög till Kastrup men det räknas knappt.
Är det något du saknar år 2013 som du vill ha år 2014?
Inte för egen del, faktiskt. Just nu har jag allt jag kan önska mig. Nå, några professionella drömmar har jag ju. Men det känns nästan förmätet att önska sig mer än vad jag fått.
Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas?
Veckan i oktober då jag fick veta att jag båda Alma-nominerats och fått ett svenskt förlag, samt ytterligare en sak jag ännu inte får berätta om, var nog en riktig dundervecka.
Största misstaget?
Jag säger precis detsamma som förra året: Det har nog varit missar i familjelivet: snäsighet, ilska, sånt. Usch. Mammamissar, mest.
Bästa köpet?
Den nya verandan var nog en bra investering. Den nya datorn som genast fick föras på reparation en mindre bra sådan...
Vad spenderade du mest pengar på?
Trista saker som huslån och ny bil. Därefter klänningar och böcker... Och datorn.
Gjorde någonting dig riktigt glad?
Ja, mycket! Prisutdelningen på SLS i februari. Alma-nomineringen och att Maresi antagits av flera förlag. Men mest nog att en mig närstående person äntligen fått hjälp med sin hälsa och mår bättre än på flera år.
Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2013?
Olika barnsånger som E lyssnat på i perioder. Och Black Sabbaths The Wizard som E skall lyssna på varje morgon då vi kör till dagis... Själv lyssnar jag inte så mycket på musik.
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Hösten har varit en riktigt uppåtgående kurva. Saker och ting känns bättre än på länge.
Vad önskar du att du gjort mer?
Varit snällare med min familj, skrivit mer och rest mer. Jag är så bekväm av mig. Kanske läst mer böcker, när jag tänker efter.
Vad önskar du att du gjort mindre?
Samma svar som förra året: Ätit mindre socker. Slösat mindre tid online. Och blivit mindre arg...
Favoritprogram på TV?
Just precis nu är det Master Chef Australia och How I Met Your Mother. Och så upptäckte jag ju Buffy och Firefly tidigare i år!
Bästa boken du läste i år?
Vad gjorde du på din födelsedag 2013?
Åt på restaurangen med Helsingfors bästa hovmästare.
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Mer god hälsa i familjen.
Något du önskade dig och fick?
Ja, många saker. Hälsa i familjen, bokantagning.
Något du önskade dig och inte fick?
Ja då. I våras fick jag nej och avslag på flera saker. Det var surt, men uppvägdes av en fin höst.
Vad fick dig att må bra?
Pilates. Att springa (den period i höstas då jag gjorde det). Visby. Choklad. Min son. Min man.
Vilken kändis var du mest sugen på?
Får jag inte svara på för min man :-)
Vem saknade du?
Liam. Pappa. Min syster som jag inte träffar så ofta som jag skulle vilja.
Mest stolt över?
Jag är nog skitstolt över Alma-nomineringen (jaja, mycket tjat om den). Och att jag klarade av att rädda det manus som blev Maresi, som jag satt så fast med i nio månader. Att jag hittat en slags professionalitet i mitt skrivande. Att jag lyckats bättra mig på de punkter i mammaskapet jag varit dålig på, även om jag fortfarande har en lång väg att gå.
Högsta önskan just nu?
Att min familj skall få hållas frisk. Att min mans agent skall lyckas sälja in hans bok. Att jag skall kunna fortsätta försörja mig och familjen som författare.

2 kommentarer: