2013-11-27

Tack Hangö

Idag behövde jag vädra hjärnan. Så jag tog bilen ut till Hangö och gick längs havet och lät mig bli helt genomblåst. Jag var tvungen att få sopa rent i alla vrår. Det har varit en intensiv process med Maresi, och det är snart två år sedan jag började skriva på boken. Nu är det snart dags att släppa in något nytt, men då måste jag göra plats för det nya också.

Att jag älskar havet! Bränningarna, lukten av tång, suset, ljuset, vinden, rymden. Jag kan inte få nog av det. Jag strövade omkring lite både längs stranden och inne i stan, tills jag genomfrusen satte mig på Café Regatta och åt lunch. Lyckades nappa åt mig en av de få sittplatserna på cafét (och i hela Hangö) med havsutsikt och satt i två timmar och åt, tänkte och skrev.



Väldigt god kaka! Dessutom fanns det jätte intressant litteratur på caféet, som jag kan tänkas behöva inför nästa projekt... Antecknade titlarna. Mycket bra.

Funderade på vilket nästa projekt riktigt skall bli. Jag skall redigera "Sagan", men vad sedan? Jag har ju bara tre projekt till som slåss om min uppmärksamhet. Eller egentligen fyra - nej, fem... Håh håh. Men besöket på caféet och litteraturen jag hittade där hjälpte mig lite på vägen.

Jag passade på att kolla om man kunde få sitta i ett hotellrum på Regatta nån dag och skriva. Jag menar, med den utsikten, och när det är lågsäsong. Och det kan man, för halva priset. Se det som dagens skrivartips. Fast de har stängt december-januari. Det är något oerhört lugnande med en sommarstad under lågsäsong. Så grå och tom och fridfull. Ett bra ställe att tänka på.

Dessutom finns det ett fint antikvariat. Där jag fyndade en ny Gunnar Widegren till den samling jag påbörjade som tonåring. Nummer 20 i ordningen.


Nu är jag redo. I morgon lämnar jag Maresi bakom mig och gör det jag bestämde mig för i Hangö: rensar hjärnkontoret med lite skrivövningar och eventuellt några noveller. Innan det är dags för det Nya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar