2013-11-28

Must get organized

Nästa skrivprojekt kommer, researchmässigt, att vara mitt ambitiösaste någonsin. Jag kommer att få läsa in mig på mängder av litteratur. Jag ser redan fram emot det! Så mycket så, att jag igår kväll, mina ambitioner om paus mellan projekten till trots, började göra ett spreadsheet över tidslinjen. Att reda ut den kommer nämligen att ge mig en ingång till texten, det är jag säker på.

Detta projekt kommer också att kräva att jag är mer organiserad än jag någonsin varit förr. Jag har inte forskat och har inte erfarenhet av hur man håller koll på sina källor osv, men jag känner att jag eventuellt kommer att behöva ett kortsystem. Och för detta projekt kommer Scrivener att passa perfekt. Jag har redan samlat ihop böcker som kan vara till nytta ur bokhyllorna här hemma - nu borde jag bara röja plats i hyllan invid skrivbordet, så jag kan ha dem alla på samma plats (good luck with that!). Jag måste bli riktigt systematisk med mina anteckningar och inte ha dem i anteckningsböcker, på post-it-lappar och olika dokument på olika datorer... Nån som har några goda råd att dela med sig av?!

Nu inser jag att jag också måste skapa en tag för detta projekt. Det är inte riktigt lönt att numrera dem mer. Det som jag skall redigera härnäst har inte längre nummer utan heter ju "saga". Jag vet inte hur mycket jag vill avslöja om idén ännu i detta skede...

Men idag skall jag nog också göra det jag lovade mig själv igår: övningsskriva något kortare och friare. Bara för att jag tror det är nyttigt. Som broccoli.
Tur att jag tycker om broccoli.

4 kommentarer:

  1. Har ju ägnat mig åt forskning i alla sammanhang. Men har alltid klarat mig utmärkt med post it lappar, anteckningsböcker och annat krafs här och där. Inga kortsystem, inget scrivener. Och det som funkar bäst är att inte städa skrivbordet med projektet pågår. För då vet jag var allt finns… Så nä, har inte några goda råd alls om det är system du är ute efter, själv har jag alltid tyckt att också i det mest systematiska så funkar kaos bäst. Men det är ju jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag behöver mer ordning, eftersom jag annars är så oordningsam att jag kommer att tappa allt viktigt och slösa massvis med tid på att leta efter det...

      Radera
  2. Senaste nummer av Skriva hade en artikel om att "skriva i molnet", Evernote menade de var bäst. Låter som något du kanske kan ha nytta av. Lycka till hur som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så paranoid! Jag vill inte ha mina filer i nåt #¤&*@ moln!

      Radera