2013-11-25

Jag är inte vuxen

Jag är nog inte vuxen.

Jag menar, nog är jag ju det. Jag betalar mina räkningar i tid och städar på dagis och bakar när jag får gäster och går ut med hunden och pensionssparar och gör listor inför julen och allt möjligt ansvarstagande. Men en bekant länkade nyligen på FB till en lista över "världens 250 bästa filmer" (som var en rätt tvivelaktig kategorisering, men OK) och skrev att hen inte sett Star Wars, Star Trek, Disney eller Pixar för hen är "en grown-up". Nå, jag är säker på att det var lite skämtsamt sagt, men i alla fall.

I så fall är jag inte vuxen. Och inte vill jag bli det heller. Om det betyder att man inte får ha barnasinnet kvar, om det betyder att man inte förtjusas av det fantastiska och förunderliga, att man inte ser magin i vardagen, att det enda som är Riktigt Konst är sådant som bara skildrar smärta, svärta och ondska.

4 kommentarer:

  1. Just det! Henrik Dorsin sa i sitt sommarprat: " Jag blev aldrig vuxen, men jag blev jag"

    Tänk på det sötnos. Det är bättre att ha sina bubblor än att deklarera i tid.
    Ha en bra arbetsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skall jag meddela skattemyndigheten :-)

      Ha en bra arbetsdag du med Minna!

      Radera
  2. Det är förresten aldrig för sent att ha en lycklig barndom...

    såg en sån där 100 filmer du bör ha sett FB:lista och hade sett alla förutom 2-3 filmer... Satte mig ner och undrade om jag borde skaffa mig ett liv... Men kom till slutsattsen att ha ett liv är alldeles för överskattat.

    Kör som förut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du vinner nog över mig när det gäller både film och böcker tror jag :-) Men jepp, who needs a life when there is books?

      Radera