2013-11-05

Idén som försvann

Jag väcktes klockan fyra i morse och kunde inte somna om. Medan jag låg i nåt slags halvdvala kom jag på en hel ungdomsmusikal, med premiss, karaktärer, förvecklingar och rubbet. Jag visste att jag borde stiga upp och skriva ner alltihop, men orkade bara inte. Sedan glömde jag att jag ens haft nån idé och kom ihåg det först när jag körde från dagis till mitt arbetsrum - men då var ju precis allt borta, först också att det gällde en ungdomsmusikal men den biten ploppade upp efter en stund.

När jag kom till mitt arbetsrum kokade jag en kopp te, satte mig ner utan att tända lampan och mediterade. Försökte gå in i mitt undermedvetna och dra fram idén. Först funkade det inte alls, men sedan dök ett brottstycke upp: en karaktär, hur hon såg ut och allt. Jag tog fram min anteckningsbok och började skriva. Men tyvärr är den här ena karaktären det enda jag tydligt kan minnas - jag kommer t.ex. inte alls ihåg vilken roll hon spelade i pjäsen. Jag har försökt rekonstruera det hela, men jag tror att det mesta är sådant jag "kom på" nu, och inte sanna minnen från i morse.

Jag hoppas mitt undermedvetna fortsätter jobba med saken under dagen, med lite tur dyker andra bitar upp an efter. För det var en bra och fräsch idé, tyckte jag åtminstone då under vargtimmen.

Och nästa gång skall jag stiga upp och anteckna.

4 kommentarer:

  1. Jag drömde att jag hade städat hela lägenheten och laddat diskmaskinen. Men sen vaknade jag...
    Lycka till med musikalen! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, synd att det inte var en sanndröm och att det redan hänt...

      Radera
  2. Anteckningsbok bredvid sängen ska man ju ha. Skrev ner knasigt mycket i natt i den, alltså i min. Som jag har bredvid sängen. I mörkret skrev jag. Inte helt lätt att läsa handstilen men det går någorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade ju telefonen, kunde ha antecknat i den. Men var för trött.

      Radera