2013-11-11

En Författarblogg - vad är det?

Under mitt första dygn som twitteranvändare såg jag en tweet som gick ut ungefär på att tweetaren kände sig lurad då hen följde författarbloggar där författarna skrev om sina barn. För det var inte intressant.

Detta fick mig att tänka. Vad är en författarblogg? Är detta en sådan? Är det en författarblogg automatiskt om det är en författare som bloggar, eller är det något annat, en mer professionell hållning till bloggandet kanske, som definierar en sådan? Får en författarblogg inte innehålla annat material än sådant som berör skrivandet? Vem bestämmer vad som är en författarblogg? Det måste väl ändå vara författaren själv. Läsaren kan det inte vara.

Jag hade själv just skrivit om vårt farsdagsfirande här hemma och kände att det kröp i skinnet. Är min blogg en sådan blogg som gör tweetaren (twittraren?) besviken?

Jag är författare, ja. Jag skriver om mitt skrivande, mestadels. Men jag är ju faktiskt väldigt mycket mer än författare. Jag är mamma. Jag är hustru. Jag är finlandssvensk. Jag är Karisbo med hjärtat i Helsingfors. Jag är intresserad av mat, och skog, och stugliv, och böcker, och resor, och brevskrivning, och fester, och klänningar, och feminism, och jämställdhet, och fascinatorer och hattar, och steampunk, och bakning, och historia, och läsfrämjande, och sömnad. Jultokig är jag också. Det här är min blogg. Jag skriver om allt det som intresserar mig. Om en författarblogg bara innehåller skrivtips så är det här inte en sådan. Ingen av de författares bloggar jag följer är heller författarbloggar: Amanda och Neil Gaiman och Jenny och Mia och Peppe och Minna och Nene och Jenny Lawson och Mary Robinette Kowal och Malin och John Scalzi och Anna och J.S.Meresmaa och Karin och Jo Walton och Sara och Heidi och alla de andra. Alla skriver de om annat också. Annars skulle jag knappast läsa dem.

6 kommentarer:

  1. En författarblogg får nog se ut hur som helst tycker jag! Om någon känner sig lurad för att författaren man följer bloggar om sina barn så tycker jag nog att det inte är något som författaren behöver ta i beaktande. Själv är jag intresserad av hur livet (och skrivandet och skapandet) är för människor i olika livssituationer, och vill gärna läsa mer om vardag och det personliga. Själv har jag ju dessutom bloggat längre än varit författare, så känns inte som om jag ska behöva ändra på bloggen bara för att den nu kunde klassificeras som författarblogg... Och bra lista där, måste kolla in några som jag inte ännu läser :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta tycker jag att det är det som är intressantast - hur olika författare får ihop vardag och skapande.

      Radera
  2. Din blogg är varm, intressant och givande att läsa.
    Säkert för både för dom som skriver själva, för dom som VILL börja skriva och för oss som läser dina böcker.
    Om jag inte hade börjar läsa din blogg
    hade jag kanske missat dina fina böcker.
    Nu tittar jag in här nästan varje dag
    och det är lika spännande att följa ditt arbete med böckerna som det är att följa dina reflektioner om vardagens alla små mysterier.
    Fortsätt som du gör.
    Du inspirerar!

    SvaraRadera
  3. Tjafs. Folk får skriva om vad de vill, det är ju bara att hoppa över just det inlägget då, om det inte intresserar. Vad har man annars taggar för ;-)

    Jag är väldigt intresserad av att läsa om dina skrivprocesser, men det hindrar inte att jag kan gilla annat också emellanåt. Det viktiga är att det är intressant skrivet och den biten kan du ju.

    Om en blogg däremot endast handlar om t.ex. barn eller heminredning eller kläder så är det inte en blogg jag följer i längden, helt enkelt för att det jag gillar mest med att läsa bloggar är att läsa olika människors funderingar. Det heter alltid att man måste skriva kort och ha mycket bilder för att få läsare, men själv blir jag snabbt uttråkad av bloggar som mest har snygga bilder och lite ord. Ge mig ord, ge mig åsikter, ge mig tankar - det är sånt som stimulerar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju massvis med bloggar som inte intresserar mig - men dem läser jag inte! Konstigt att klaga på innehållet.

      Radera